چکیده:
رویهها و عملکردهای انسانی بویژه در شکل اجتماعی خویش، مسبوق و مبتنی بر گفتمانها و پارادایمهای ویژهاند. چهره جدید روابط بینالملل نیز مبتنی بر پارادایم لیبرال دموکراسی است که به مدد توفیق و کارآمدیش در توسعه اقتصادی، بسط فنآوری، بنای جوامع پیچیده، مدیریت کلان مسائل انسانی و ... چنان برصدر نشسته است که بسیاری را به توهم حقیقتانگاری و پیروزی نهایی آن سوق داده است. اما اگر این جهان لیبرال دموکراسی امریکایی را، لایه رویین نظم نوین جهانی فرض کنیم( که چنین نیز هست) جهانهای زیرین یا پنهانی نیز خواهیم یافت که در تعارض با آن در حال تکویناند، از این رو، با غلبه بر آموزههایی که حتی تا ادبیات آکادمیک ظاهرا بیطرفانه برای فهم، تحلیل و پیشبینی آینده، پیشرفتهاند، میتوانیم جهان آیندهای را پیشبینی کنیم که به یمن اتکا به آموزههای دینی از یک طرف، و کاستیهای پارادایم لیبرال دموکراسی( در انواع مختلف آن) از سوی دیگر، بر یک پارادیم دینی ایمان محور مبتنی و متکی است. براساس این پارادایم ایمان محور است که میتوان جهان و روابط و مناسبات حاکم بر آن را فهم و تحلیل کرد و مهمتر اینکه افزون بر آن میتوان جهان جدیدی را پیریزی نمود که نیازها و مطالبات دنیوی و اخروی انسانها را پاسخگو باشد. مقاله حاضر در واقع کوششی است برای بازنمایی این فرآیند در حال تکوین.
خلاصه ماشینی:
"به عبارت دیگر، ایده فوکویاما اگر چه "مطلوب" لیبرال دموکراسی ارزیابی می شد، اما به علت عدم انطباق با واقعیت جهان معاصر مورد نقد واقح شده 15 و به امید رسیدن به چنین وضعیتی " تفسیر هانتینگتون" در دستور کار سیاست خارجی امریکا قرار می گیرد 0 شواهد دال بر این مدعا بسیارند، از آن جمله: در گزارش ارائه شده از سوی کمیسیون منافع ملی امریکا، منافع حیاتی امریکا از سوی کانون های اسلام گرای انقلابی (چون ایران) به شدت تهدید می شود 0 به عبارت دیگر نگرانی آنها در این سطح بیش از تهدیدهای نظامی، اقتصادی، ارتباطی و...
بسیاری از اندیشه گران غربی برای پاسداشت اصولی لیبرالیستی خود متوجه این "جهان پنهان " (جهان دینی) شده اند و در حال بازسازی لیبرالیسم در حد و اندازه "یک دین" هستند 0 در چنین فضایی مقهور "قدرت مسلطی به نام امریکا" شدن و رها نمودن آموزه های دینی و تحدید دین برای انطباق براصول لیبرالیستی، نه تنها با ماهیت دین توحیدی و مقتضیات اسلامی همخوانی ندارد، بلکه افزون بر آن پا جریان حاکم بر جهان معاصر نیز سنخیتی ندارد و به معنای از دست دادن ایمان دینی و ورود با موقعیتی بسیار ضعیف به جهان آتی است جهانی که به میزان زیادی"دینی" است و نظم در آن مبتنی بر "آموزه های ایمانی" قرار دارد 45 یادداشت ها 1."