Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی ساختار و تحلیل روانشناختی عملیات روانی در عصر ارتباطات

نویسنده:

ISC (10 صفحه - از 105 تا 114)

کلید واژه های ماشینی : عملیات روانی، تحلیل روانشناختی عملیات روانی، عملیات روانی در عصر ارتباطات، پیام، مخاطب، اهداف عملیات روانی، مخاطب جنبه عاطفی عملیات، ارزیابی، جنبه عاطفی عملیات روانی، مخاطب عملیات روانی

خلاصه ماشینی:

"اهداف عملیات روانی الزاما مبتنی بر تفاوتهای موجود در میان گیرندگان پیام است؛ «ار ـ بی لاکمارات» رئیس کمیته اجرای جنگ سیاسی انگلیس معتقد است که در تبلیغات بایستی عموم مردم را مورد خطاب قرار داد. از جهت روانشناختی همچنانکه اشاره شد مخاطب جنبه عاطفی عملیات روانی را سریعتر از سایر جنبه‌ها ارزیابی و ادراک می‌کند و سپس با توجه به شرایطی از قبیل اعتبار پیام، استنادات موضوع عملیات روانی، جنبه‌های فردی مخاطب، انگیزش و نگرش او اثر عملیات روانی را به سایر ارکان رفتار توسعه و تعمیم می‌دهد. 1) ابهام موقعیت 2) عدم قطعیت که همان آشفتگی ذهنی فرد نسبت به موقعیت تازه است عدم یکپارچگی و وضوح موقعیت محسوس را می‌توان عامل اولیه و عمومی فشار روحی تلقی کرد شاید این همان حالتی است که «دورکیم» در سال 1897 آن را به عنوان آنومی «Anomic» توصیف نمود یعنی فقدان وضوح، بی‌ریشگی و ناهمسویی مشخص، بنابر این در عملیات روانی بایستی اولا موضوع عملیات روانی را دقیقا مرتبط با سرنوشت مخاطبین معرفی و القا کرد، «ارزیابی اولیه»، ثانیا مهارتها و امکانات بالقوه و بالفعل مخاطب را پایین‌تر معرفی کرد از طریق کوچک کردن نقاط قوت و بزرگ کردن نقاط ضعف، «ارزیابی ثانویه»، ثالثا موقعیتی که مخاطب عملیات روانی در آن قرار گرفته کاملا مبهم و تاریک معرفی کنیم که نتواند وضعیت روشنی از سرنوشت خود یا وابستگان در صورت مقاومت تصور کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.