Skip to main content
فهرست مقالات

عوامل موثر در رفتارهای تحصیلی دانشجویان شاهد کدامند؟

نویسنده:

(12 صفحه - از 129 تا 140)

کلید واژه های ماشینی : دانشجویان ،رفتارهای تحصیلی دانشجویان شاهد ،متغیر ،معدل ،متغیرهای همنوایی گروهی ،نابسامانی خانوادگی ،رفتارهای تحصیلی دانشجویان مورد مطالعه ،اعتماد به نفس ،همبستگی ،فرصت‌های تحصیلی و نابسامانی خانوادگی ،رفتارهای تحصیلی دانشجویان پیشرفت ،اجتماعی ،خانواده ،همنوایی گروهی با نابسامانی خانوادگی ،واریانس ،همنوایی گروهی و نابسامانی خانوادگی ،همبستگی میان نابسامانی خانوادگی ،متغیرها همنوایی گروهی و نابسامانی ،پیشرفت تحصیلی ،رابطه میان نابسامانی خانوادگی ،خانواده‌های دانشجویان و میزان همنوایی ،متغیر وابسته ،متغیرهای همنوایی گروهی و اعتماد ،همنوایی گروهی و پیشرفت تحصیلی ،دانشجویان و میزان همنوایی گروهی ،رابطه‌ای میان افزایش همنوایی گروهی ،افت تحصیلی ،شاخصی ،رابطه میان فرصت‌های تحصیلی ،متغیر نابسامانی خانوادگی

خلاصه ماشینی:

"رابطه43 r (متغیرهای همنوایی گروهی و اعتماد به نفس و به عبارت دیگر عزت نفس نسبت به بقیه متغیرها بیشترین ارتباط را با هم دارند، یعنی دانشجویانی که دارای عزت - تسهیل اجتماعی فرایندی است که طی آن فرد در مواقع هم کنشی دارای عملکرد بهتر نسبت به مواقع تنهایی است این امر بخاطر رقابت افراد با یکدیگر است، مراجعه شود به زمینه‌های روان شناسی، جلد دوم، انتشارات رشد، ترجمه دکتر براهنی و همکاران، ص 372. همبستگی جزیی تغیر همبستگی بین اعتماد به نفس و معدل 41/0 بود که با کنترل متغیر امکانات تحصیلی قبل از دانشگاه تغییر نکرده و با وارد کردن متغیرها همنوایی گروهی و نابسامانی خانوادگی به ترتیب 04/0 و 02/0 و اریانس متغیر Y مؤثر بوده و رابطه قبلی را به مقدار ذکر شده کاهش داده اند. کاهش داده (05/0 ( متغیر اعتماد به نفس اثر نداشته است ( 0/0 ( متغیرهای فرصت‌های تحصیلی و نابسامانی خانوادگی تحلیل نهایی: نتایج نشان می‌دهد تئوریهای خود پنداری مثبت و انسجام اجتماعی تا حدود زیاد تبیین کننده مسیر رفتارهای تحصیلی دانشجویان مورد مطالعه می‌باشد، یعنی در قالب تئوری خود پنداری مثبت دانشجویانی که قضاوت مثبت نسبت به موفقیت‌ها و ارزش‌ها و توانایی‌ها و اهمیت و اعتبار فردی خود داشتند. وجود همنوایی گروهی «احساسات مشترک - اهداف مشترک» و پیوندهای عاطفی در میان دانشجویان کارکردهای مثبت تحصیلی را موجب گردیده است و با لحاظ کردن گزاره‌های مخالف تئوری دورکیم گسیختگی روابط دانشجویان با گروه و نابسامانی ساختاری نظام خانوادگی منجر به آسیب‌ها از نوع شکست‌های تحصیلی شده است بنابر این انسجام گروهی و خانوادگی ضریب مصونیت را تشدید و از ابتداء به افت تحصیلی جلوگیری می‌نماید که در تئوری دورکیم کارکردهای همبستگی اجتماعی در سطح کلان بقاء و استمرار جامعه را تضمین می‌کند و در سطح تحلیل، خود فرد را از آسیب‌های اجتماعی مثل خودکشی مصون می‌دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.