Skip to main content
فهرست مقالات

جنگ روانی و اثرات روانشناختی آن

نویسنده:

(12 صفحه - از 165 تا 176)

کلید واژه های ماشینی : جنگ روانی ،تبلیغات ،اطلاعات ،جنگ روانی و اثرات روانشناختی ،ارتباطات ،اخبار ،سیاسی ،عملیات روانی ،جنگ روانی و اثرات روان‌شناختی ،عملیات تبلیغاتی و جنگ روانی ،عملیات جنگ روانی ،روحیه ،مخاطبین ،مقاومت ،جنگ سیاسی ،پیامهای ،اثرات روانشناختی جنگ روانی ،آمریکا ،عملیات روانی به اطلاعات ،مخاطبین جنگ روانی ،روحیه مقاومت دشمن ،تهدید ،تبلیغات و عملیات روانی ،فضای روانی فرد ،عملیات تبلیغات از منبعی ،عملیات سیاسی و نظامی ،جنگ روانی در عملیات ،جنگ سیاسی و تبلیغات ،ایستگاه رادیویی عملیات روانی ،فضاهای روانی افراد جامعه

خلاصه ماشینی:

"جنگ روانی و اثرات روان شناختی آن محمد ابراهیم مداحی خلاصه: در این بررسی ضمن تعریف روشنی از جنگ روانی در ابعاد مختلف و وجود تمایز آن با جنگ سیاسی و تبلیغات،( 1 ) جایگاه آن در سلسله جنگها مورد توجه قرار داده - جنگ روانی:عبارت است از استفاده از تبلیغات یا سایر مفاهیم و ابزار روانی به منظور زیر نفوذ قرار دادن یا درهم نمودن افکار،تحلیل روحیه و غیره از جانب یک دشمن. امروزه جنگ روانی به دو طریق رسمی و غیر رسمی با استفاده از تکنولوژی پیشرفته و علم ارتباطات(سیبرنتیک)در سطح گسترده ای عمل می‌کند و جهان را به یک دهکده بزرگ تبدیل کرده است. جنگ روانی شکاف عمیقی بین باورهای شخصی فرد و افکارعمومی جامعه ایجاد می‌کند و نهایتا موجب گسیختگی بین اندیشه و عمل شده و فرد را همواره در یک حالتی از نومیدی و تردید و ضعف اراده قرار می‌دهد که بهترین زمینه برای القاء می‌باشد. از طریق برجسته کردن نقاط ضعف و عدم امکان دسترسی به یک پیروزی افتخار آفرین و پوچ نشان دادن اهداف جنگی همواره استرس وار بر فرد افزون می‌گردد و وقتی استرس بر فرد وارد شد سه مرحله را طی می‌کند: 1- مقابله با استرس 2- مرحله مقاومت 3- درماندگی وقتی فرد در مرحله اول و دوم نتواند موفق شود و حجم استرس وارده افزون گردد،وارد مرحله درماندگی شده و در نتیجه کاهش روحیه او آمادگی لازم را برای تسلیم فراهم می‌کند. وسایل ارتباط جمعی در جنگ روانی برای ایجاد ترس و وحشت در مخاطبین سعی می‌کند ویژگیهای مطلوب خبر مثلا تازگی خبر،جذابیت و قدرت نفوذ آن،شدت بار عاطفی، زمان انتشار،تکرار و نحوه انتشار خبر در این مورد را به بالاترین حد ممکن برساند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.