Skip to main content
فهرست مقالات

جنگ روانی و اثرات روانشناختی آن

نویسنده:

ISC (12 صفحه - از 165 تا 176)

کلید واژه های ماشینی : جنگ روانی، تبلیغات، اطلاعات، جنگ روانی و اثرات روانشناختی، ارتباطات، اخبار، سیاسی، عملیات روانی، جنگ روانی و اثرات روان‌شناختی، عملیات تبلیغاتی و جنگ روانی، عملیات جنگ روانی، روحیه، مخاطبین، مقاومت، جنگ سیاسی، پیامهای، اثرات روانشناختی جنگ روانی، آمریکا، عملیات روانی به اطلاعات، مخاطبین جنگ روانی، روحیه مقاومت دشمن، تهدید، تبلیغات و عملیات روانی، فضای روانی فرد، عملیات تبلیغات از منبعی، عملیات سیاسی و نظامی، جنگ روانی در عملیات، جنگ سیاسی و تبلیغات، ایستگاه رادیویی عملیات روانی، فضاهای روانی افراد جامعه

خلاصه ماشینی: "جنگ روانی و اثرات روان شناختی آن محمد ابراهیم مداحی خلاصه: در این بررسی ضمن تعریف روشنی از جنگ روانی در ابعاد مختلف و وجود تمایز آن با جنگ سیاسی و تبلیغات،( 1 ) جایگاه آن در سلسله جنگها مورد توجه قرار داده - جنگ روانی:عبارت است از استفاده از تبلیغات یا سایر مفاهیم و ابزار روانی به منظور زیر نفوذ قرار دادن یا درهم نمودن افکار،تحلیل روحیه و غیره از جانب یک دشمن. امروزه جنگ روانی به دو طریق رسمی و غیر رسمی با استفاده از تکنولوژی پیشرفته و علم ارتباطات(سیبرنتیک)در سطح گسترده ای عمل می‌کند و جهان را به یک دهکده بزرگ تبدیل کرده است. جنگ روانی شکاف عمیقی بین باورهای شخصی فرد و افکارعمومی جامعه ایجاد می‌کند و نهایتا موجب گسیختگی بین اندیشه و عمل شده و فرد را همواره در یک حالتی از نومیدی و تردید و ضعف اراده قرار می‌دهد که بهترین زمینه برای القاء می‌باشد. از طریق برجسته کردن نقاط ضعف و عدم امکان دسترسی به یک پیروزی افتخار آفرین و پوچ نشان دادن اهداف جنگی همواره استرس وار بر فرد افزون می‌گردد و وقتی استرس بر فرد وارد شد سه مرحله را طی می‌کند: 1- مقابله با استرس 2- مرحله مقاومت 3- درماندگی وقتی فرد در مرحله اول و دوم نتواند موفق شود و حجم استرس وارده افزون گردد،وارد مرحله درماندگی شده و در نتیجه کاهش روحیه او آمادگی لازم را برای تسلیم فراهم می‌کند. وسایل ارتباط جمعی در جنگ روانی برای ایجاد ترس و وحشت در مخاطبین سعی می‌کند ویژگیهای مطلوب خبر مثلا تازگی خبر،جذابیت و قدرت نفوذ آن،شدت بار عاطفی، زمان انتشار،تکرار و نحوه انتشار خبر در این مورد را به بالاترین حد ممکن برساند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.