Skip to main content
فهرست مقالات

مرزشناسی انحرافات اجتماعی در پژوهشی عرفانی

نویسنده:

(24 صفحه - از 122 تا 145)

کلیدواژه ها : معاد ،عرفان ،نفس ،ضلالت ،انحراف ،فسق ،نفس اماره ،شهوات ،اﻳﻤﺎن‬‬ ،خودسازی ،غوایت

کلید واژه های ماشینی : عرفان ،خدا ،انحراف ،نفس ،قرآن کریم ،اجتماعی ،اخلاق ،انسان ،معرفت ،اسلامی ،خودشناسی ،جامعه ،ایمان ،حق ،انحراف اجتماعی ،آدم ،خلق ،عرفان اسلامی ،شهودی ،فرد ،معاد ،حقیقت ،تسلیم ،قلبی ،آیات قرآن کریم ،عمل صالح ،حیات ،انحرافات فردی ،فرد و جامعه ،عمل

خدایی شدن فرد و جامعه از اهداف بلند عرفان اسلامی است. در این راستا غایت متعالی عرفان نه تنها مبارزه و پیشگیری با انحراف فردی است، بلکه ضروری است تا با هر گونه خطا و لغزش اجتماعی نیز به مبارزه برخیزد و با پاکسازی جامعه، افراد را در کسب طهارت و تزکیه مدد رساند؛ به همین دلیل یکی از وظایف مهم عارف، خدمت به خلق و اصلاح جامعه می‌باشد تا در تقرب به خدا با خلق همراه گردد جامعیت و الگوی آنها در این طریق، قرآن کریم و سیره علمی و عملی انبیاء و ائمه اطهار(ع) می‌باشد بدین جهت در انحراف شناسی و درمان شناسی منحرفین که دو گفتار اصلی این نوشتار می‌باشد، استناد به آیات قرآن کریم و احادیث ائمه(ع) به عنوان پایه و اساس نظریه عرفا مطمح نظر قرار گرفته است.

خلاصه ماشینی:

"244 بنابراین عارف پس از تهذیب و اصلاح وجود خویش و بالا بردن مرتبه وجودیش، پس از سیر، از خلق به خدا و سیر از خدا به خدا، از خدا به سوی خلق با نظر خدایی و حقانی سیر می‌کند تا به اصلاح جامعه بپردازد، به عبارت دیگر خلق را خالقی و ناس را الهی نماید و «پیر راه» و «خضر طریق» انسان‌های مستعد و قابل باشد، تا آنها را از خویشتن خاکی به خود خدایی شان سوق ‌دهد، این همان عرفانی است که پیامبران عظیم الشان و ائمه (ع) آن را تعقیب نموده اند، لذا عرفان ناب نه تنها با مسائل اجتماعی از قبیل حکومت، سیاست، مدیریت اجتماعی، مشارکت‌ها‌ی سیاسی، کمک به محرومین، اقامه عدالت اجتماعی و حتی اقتصادی منافاتی ندارد، بلکه مقدمه آن هم به شمار می‌آید، بدین جهت آیه «رجال لاتلهیهم تجارة و لابیع عن ذکرالله» 245 و آیات دیگر 246 هم دال و ناظر بر همین عرفان جامع قرآنی می‌باشد. راه درست زندگی در وجدان انسان و صراط صعود در متن وجود آدمی قرار گرفته است، به همین خاطر قرآن کریم می‌فرماید: «یا ایها الذین امنوا علیکم انفسکم» 275 یعنی از برون خویش به درون برگردید که همة حقایق در ذات شماست، میرزا حبیب الله خراسانی در این رابطه می‌نویسد: گوهر خویش را هویدا کن کمال این است و بس خویش را در خویش پیدا کن کمال اینست و بس و به تعبیر حافظ شیرازی: بیـرون ز تــو نیست هر آنچــه هستــی است از خــود بطلــب هــــر آنچــــه خــواهــی به تعبیر استاد علامه محمد تقی جعفری (ره) تردیدی نیست که خود سازی، هدف اساسی عرفان مثبت است و آن بدون شناخت خویشتن امکان پذیر نیست و این خود شناسی منوط به شناخت علمی از خویشتن می‌باشد، البته مقصود از خودشناسی علمی، معنای اصطلاحی آن نیست، بلکه مقصود اطلاع از صفات، فعالیت‌ها، چگونگی تأثیر و تأثر در کالبد جسمانی و دنیای مادی و همچنین اطلاع از استعدادها و نیروهای آن است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.