Skip to main content
فهرست مقالات

استراتژی قرآن در مواجهه با انحرافات اجتماعی (قسمت دوم)

نویسنده:

ISC (28 صفحه - از 73 تا 100)

کلیدواژه ها :

نفاق ،قرآن کریم ،انحرافات اجتماعی ،انحرافات جنسی ،کفر و شرک ،ولایت ظالمین ،لذت‌طلبی ،تسامح دینی ،معروف و منکر ،مشروبات الکلی

کلید واژه های ماشینی : قرآن، قرآن کریم، اجتماعی، اسلامی، امنیت، دینی، جامعه، کفر، لهو، انحرافات اجتماعی

جامعه‌ای سالم است که از امنیت جانی، مالی، منزلتی، عاطفی و ارزشی برخوردار باشد، در مقابل جامعه‌ای نابهنجار است که فاقد این معیارها باشد؛ بنابراین انحرافات اجتماعی با توجه به این معیارها به پنج دسته کلی قابل تقسیم است که هر یک شامل اقسام مختلفی می‌شود. مهمترین هنجارهای جامعه اسلامی هنجارهای مربوط به امنیت ارزشی و اخلاقی است و هر آنچه امنیت اخلاقی و ارزشی را به طور خاص به خطر می‌اندازد، انحراف ارزشی محسوب می‌شود. هرچند سایر انحرافات نیز در آسیب رساندن به ارزش و عقاید در جامعه اسلامی بی ارتباط نیستند، اما آسیب آنها به دیگر مقولات پنجگانه آشکارتر است. در این نوشتار، به نحو اجمال انحرافات ارزشی از منظر قرآن کریم مورد تحلیل و تبیین قرار گرفته است که عبارتند از: کفر، شرک، ارتداد، نفاق، بدعت، شبهه افکنی در دین، پذیرش ولایت بیگانگان، لذت طلبی، تسامح در دین داری، شیوع حس گرایی، پندارگرایی، مشارکت در ناهنجاری و توصیه به آنها و نهی از ارزش‌ها و هنجارها، غنا، لهو، انحرافات جنسی و مشروبات الکلی.

خلاصه ماشینی:

"جامعه ای که در آن کفر و شرک به جای توحید قرار گرفته، نه تنها مهمترین منبع آرامش، صلح و سعادت را از دست می‌دهد، بلکه مهیا و مبتلا به انواع انحرافات و آسیب‌های اجتماعی می‌گردد، لذا قرآن کریم برای چنین افراد و جوامعی جز ضلالت و ظلمت را ترسیم نمی‌کند: «فماذا بعد الحق الا الضلال»، 51 «چیست بعد از حق مگر گمراهی». آنها برای فریب دیگران از عناصر فرهنگی بیگانه استفاده نمی‌کنند؛ بلکه از مهمترین هنجارهای جامعه اسلامی به نفع خود بهره می‌گیرند، حتی مکان مقدسی، مثل مسجد را وسیله ای برای توطئه و تفرقه قرار می‌دهند: «والذین اتخذوا مسجدا ضرارا و کفرا و تفریقا بین المؤمنین و ارصادا لمن حارب الله و رسوله من قبل و لیحلفن ان اردنا الا الحسنی و الله یشهد انهم لکاذبون»، 63 «و کسانی (از منافقین) که مسجد را برای ضرر رساندن (به مؤمنین) و کفر (به خدا) و اختلاف بین مؤمنین و برای انتظار (و کمک به) کسی که از قبل به جنگ با خدا و رسولش برخاست، انتخاب می‌کنند و قسم می‌خورند که هدفی جز خیر و نیکی نداریم، خدا شاهد است که آنها دروغ گویان هستند». از جمله آیاتی که اشتغال به غنا و لهو را بطور عام تحریم می‌نماید و آسیب اجتماعی آن را بیان می‌کند، این آیه شریفه است: «و من الناس من یشتری لهو الحدیث لیضل عن سبیل الله بغیر علم و یتخذها هزوا اولئک لهم عذاب مهین»، 101 «و برخی از مردم سخن باطل و لهو را تهیه می‌کنند تا (افراد را) بدون علم از راه خدا منحرف کنند و قرآن را به استهزا بگیرند، ایشان را عذاب خوارکننده ای است»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.