Skip to main content
فهرست مقالات

تحریف حقایق در یک کتاب بررسی انحرافات تاریخی و اعتقادی «کتاب زنان پرده نشین و نخبگان جوشن پوش» 3

نویسنده:

ISC (25 صفحه - از 182 تا 206)

کلیدواژه ها : عرفان ،حجاب ،زنان ،مردان ،نگاه ،پوشش ،زینت ،مرنیسی

کلید واژه های ماشینی : حجاب، مرنیسی، زنان، پیامبر، پرده، قرآن، شأن نزول آیه حجاب، پیامبر اکرم ( ص )، همسران پیامبر، شأن نزول آیه، عرفان، پوشش، مردان، آیه حجاب، نامحرم، کتاب، وحی، نگاه، کتاب زنان پرده‌نشین، سیره پیامبر اکرم، میان آیات حجاب، اجتماعی، تفسیر، معنای حجاب و شأن نزول، حجاب و شأن نزول آیه، مفهوم، واژه، مفهوم حجاب و شأن نزول، موضوع، معنای حجاب

حجاب موضوع دیگری می‌باشد که مرنیسی در کتاب «زنان پرده نشین و نخبگان جوشن‌پوش» به آن پرداخته است، وی از میان آیات حجاب فقط به آیه 53 از سوره احزاب اکتفا نموده و برداشت غریبی از مفهوم حجاب ارائه می‌دهد. وی در تحلیل خویش با تمام تلاشی که می‌کند، هیچ دلیل منطقی و علمی برای نظر خود بیان نمی‌کند. در این نوشتار به صورت اختصار به نقد این موضوع از جهات مختلف پرداخته شده و به سئوالات ذیل پاسخ داده می‌شود. آیا مفسرین اهل سنت و شیعه با توجه به آیات قرآن کریم، این معنای غریب از حجاب را تأیید می‌نمایند؟ آیا فقهای اهل سنت و شیعه با توجه به منابع فقهی، این موضوع را قبول دارند؟ آیا سیره پیامبر اکرم (ص) دلالتی بر این برداشت عجیب می‌کند؟

خلاصه ماشینی: "مرنیسی با ارائه این نظر خود را در زمرة مخالفین اسلام و قرآن قرار می‌دهد و همانند آنها به جهت مبارزه با حجاب از تأویل‌های باطل استفاده می‌کند تا بی‌قیدی را رواج دهد، لذا در این نوشتار ابتدا شأن نزول آیه حجاب مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد و در پی آن به نقد و معنای عرفانی پرداخته شده و در انتها نظر فقهای اهل سنت و شیعه در رابطه با آیات صریح حجاب بیان گردیده است. در همان حالی که پیامبر پرده‌ای بر درگاه منزل خود نصب می‌کرد و انس مشغول سخن گفتن با پیامبر بود، آیه شریفه نازل شده باشد، 2 دلیلی بر آن نمی‌شود که حجاب و پرده باید بین دو مرد باشد، بلکه در همین حالت نیز می‌بایست بین مردان نامحرم و همسران پیامبر حائل قرار گرفته باشد و خیلی طبیعی و روشن است که وقتی پیامبر متمایل به درون حجره است، پرده بین ایشان و انس نیز قرار می‌گیرد. از آن حضرت سؤال شد آیا این امر در پیش روی هر کسی است؟ حضرت فرمودند: بله، در پیش روی هر کسی مشروط به آنکه خود را به زینت آلات نیاراسته باشند، هرچند که حتی پیرزنان نیز این کار (کشف حجاب) را نکنند بهتر است، البته موضوع زینت آنان در آیه دیگر طرح شده است. بنابراین اگر آیه‌ای که ذکر آن رفت، از جهت مفهوم و شأن نزول مد نظر قرار گیرد و نیز سیره پیامبر اکرم (ص) در برخوردش با همسران خویش و سایر زنان و هم‌چنین روایاتی که در این زمینه موجود می‌باشد مورد توجه قرار گیرد، معلوم می‌شود شارع مقدس اهتمام زیادی به حجاب و استتار زنان دارد؛ مطلبی که متأسفانه مرنیسی از آن غافل شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.