چکیده:
با گسترش جهانی مهاجرت و تبادلات بین فرهنگی و حضور آشکار زنان محجبه در کشورهای غربی و گسترش روز افزون اسلام گرائی، موضوع حجاب از سوی بسیاری از صاحب نظران غربی در حال بررسی است. نفوذ فرهنگ شرق به ویژه حجاب زنان، در درون فرهنگ غرب، ترس از شرق شدن غرب را علنی کرده است. نویسنده در این مقاله مسئله گرایش به حجاب را واکنشهای فردی زنان نسبت به فرایندهای جهانی می داند. لذا در این نوشتار درصدد است با توجه به اصول حاکم بر حجاب، مفاهیم مرتبط با پوشش در قرآن را بیان کند و در ادامه با استناد به نظرات دو طیف از زنان، انتخاب حجاب زنان را در ریشهها و در دنیاهای مختلف، مسئلهای سیاسی و فردی شمارد و حتی گرایش آشکار زنان به حجاب را نوعی فمینیسم معکوس و اعتراض علیه مصرف گرائی و غرب گرائی محسوب نماید.
خلاصه ماشینی:
"چنانچه برخی گفتهاند ستر عورت در مورد زنان شامل «پوشاندن تمام بدن به استثنای صورت و کف دست و پا میباشد» 668 اگر ارزش حجاب در رعایت حجب و حیا و پوشش اعضای شرمآور است، در آن صورت این مسئله پیش میآید که چه چیزی شرمآور است که باید از نگاه عموم پوشیده و پنهان ماند؟ اشارات قرآن در مورد لباس، حجب و حیا و برهنگی باید در شرایط زمانی، مکانی و متنی خاص خود مورد بررسی قرار گیرد.
برای اینکه به مفهوم اساسی حجاب (همانطور که در متن فرهنگی- اجتماعی و سیاسی جامعه درک شده و عملا مورد استفاده قرار میگیرد) بپردازیم، لازم است تا آرمانهای اسلامی و توصیههای قرآنی را با دیدگاههای بومی درباره حجاب و پوشش در کنار هم قرار داده و بررسی کنیم؛ به ویژه مسائلی از قبیل تفاسیر متعدد درباره نوع پوشش در سطوح فردی و فرهنگی- اجتماعی، کنش متقابل بین رفتارهای اجتماعی و حضور زنان در مکانهای عمومی و معنای حجاب برای زنانی که آن را اختیار میکنند، باید مورد بررسی قرار گیرد.
- Baron (eds) Women in Middle Eastern History: Shifting Boundaries in Sex and Gender, New Haven and London: Yale University Press.
(eds) (1991) Women in Middle Eastern History: shifting Boundaries in Sex and Gender, New Haven and London: Yale University Press.
Baron (eds) Women in Middle Eastern History, New Haven and London: Yale University Press."