Skip to main content
فهرست مقالات

طرح و تأمین مطالبات زنان در حکومت نبوی

نویسنده:

ISC (20 صفحه - از 47 تا 66)

کلیدواژه ها : حقوق زنان ،مطالبات زنان ،طرح مطالبات ،حکومت نبوی

کلید واژه های ماشینی : زنان ،مطالبات زنان در حکومت نبوی ،حکومت ،تأمین مطالبات زنان در حکومت ،رسول خدا ،حقوق ،طرح و تأمین مطالبات زنان ،پیامبر ،حکومت نبوی ،مطالبات زنان ،مرد ،حقوق زنان ،مصلحت ،کمال ،طرح ،حکومت نبوی از احیای مطالبات ،اسلامی ،خداوند ،همسر ،مدینه ،احیای مطالبات و حقوق زنان ،طرح مسائل و مطالبات زنان ،مطالبات زنان و نحوهء تأمین ،جاهلیت ،اجتماعی ،مصالح واقعی بشر حقوق ،انسان ،هدف حکومت نبوی ،پیامبر اکرم ،تضییع حقوق زنان

مطالبات زنان مبتنی بر نیازهای طبیعی و فطری آنان است که به خواسته تبدیل‌ شده و شارع مقدس اگر مصلحت تشخیص دهد،مورد تأیید قرار داده و آن‌گاه است‌ که حقوق زنان شکل می‌گیرد که باید صیانت شود.در زمان حکومت پیامبر(صلی الله علیه و اله و سلم) زنان باجرأت مطالبات خود را طرح می‌کردند و پیامبر واکنش مناسب نشان می‌داد. همچنین با توجه به سابق تضییع حقوق زنان در زمان پیش از اسلام مخالفت‌هایی با احیاء حقوق آنان به عمل می‌آمد که رسول خدا به شکل نظری و عملی به مبارزه و برخورد و اقناع آنان می‌پرداخت.هدف حکومت نبوی از احیای مطالبات و حقوق‌ زنان به کمال و سعادت رساندن آنان بود و لذا پیامبر در مقابل حقوق،حدودی را هم تعیین می‌فرمود تا به دور از افراط و تفریط به کمال جامعه انسانی کمک کند. بنابراین نوع طرح مسائل و مطالبات زنان و نحوهء تأمین آنها در حکومت نبوی به‌ شکل معتدل و جامع می‌تواند الگویی برای حکومت اسلامی در عصر حاضر و تمام‌ اعصار و قرون باشد.

خلاصه ماشینی:

"طبق دو شأن نزول فوق زنان پیامبر در طرح مسائل و مطالبات خود کاملا آزاد بوده‌اند و حتی با پیامبر مشاجره می‌کردند،از او غضبناک می‌شدند و سهم‌خواهی‌ و زیاده‌خواهی داشتند و رسول خدا(صلی الله علیه و اله و سلم)را مجبور به انزوا و کناره‌گیری‌ می‌کردند و پیامبر به آنها خشونت نمی‌کرد(برخلاف عمر خلیفه دوم)،تا خداوند با آیات تخییر آنها را بین اختیار خدا و رسول و آخرت و اختیار دنیا و آزادی‌ و طلاق مخیر و آزاد گذاشت و آنها از این میان آزادانه خدا و رسول و آخرت‌ را اختیار کردند. این سند افتخار است که برای ماندگاری آن نه تنها یک آیه بلکه یک سوره‌ مستقل به نام آن ثبت می‌شود تا نشان دهد رسول خدا(صلی الله علیه و اله و سلم)دیکتاتور نیست، زنان در محضر او حاضر می‌شوند،مجادله می‌کنند،نمی‌پذیرد،اصرار می‌کنند و در نهایت دستگاه وحیانی حق را به زن می‌دهد. آری این فضایی است‌ که زنان در مقابل شخص اول حکومت و دین از عزت و کرامت بهره‌مند بودند و از اظهار مطالبات به حق یا ناحق خود ابایی نداشتند و رسول خدا(صلی الله علیه و اله و سلم) هم بدون خشونت واکنش وحیانی و عقلانی لازم را نشان می‌داد. در حالی که بعضی آیات قرآن با ضمیر مذکر مرد و زن را با هم اشاره می‌کند،در این آیه صریحا«ذکر و انثی»آمده تا تفهیم شود که در منشور حیوة طیبه که جامعه‌ فاضله مدنی است،زن و مرد دوشادوش هم شرکت و سهم دارند و این یک فرصت‌ و ظرفیت اجتماعی و فعال است که برای زنان در عصر پیامبر اعظم(صلی الله علیه و اله و سلم) ایجاد شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.