Skip to main content
فهرست مقالات

موصوف صدق در نظریه «مطابقت»

نویسنده: ؛

بهار 1386 - شماره 15 (54 صفحه - از 73 تا 126)

کلیدواژه ها : تصدیق ،قضیه ،باور ،مطابقت ،موصوف صدق ،جمله ابدی ،قضیه معقوله

کلید واژه های ماشینی : صدق ،موصوف ،موصوف صدق ،قضیه ،صدق و کذب ،جمله ،باور ،تصدیق ،جمله خبری ،جمله ابدی ،مطابقت ،توان موصوف حقیقی صدق ،معرفت ،موصوف حقیقی ،فعل ،حکم ،می توان متصف به صدق ،می توان ،تعریف ،اصطلاح ،ذهنی ،زبان ،صدق قضیه ،گزاره ،واقع ،Truth ،دیدگاه ،حقیقت ،صدق و کذب متصف ،توان موصوف صدق و کذب

یافتن موصوف اولیه و اصیل صدق یکی از دغدغه های معرفت شناسانی است که از نظریه «مطابقت» در تعریف «صدق» دفاع می کنند. در این نوشتار، کوشش شده است ضمن طرح و نقد مهم ترین دیدگاه ها در این حوزه، دیدگاه مورد قبول نگارنده نیز تبیین شود. در این میان، نشان داده شده است که نه مطلق «جمله» به عنوان زنجیره ای درست ساخت و کامل از کلمات در زبان طبیعی، می تواند موصوف حقیقی صدق باشد، نه «جمله خبری» مورد ادعای تارسکی و نه «جمله ابدی» مورد ادعای کواین. افزون بر این، نشان داده شده است که بر خلاف تصور راسل، «باور» نیز نمی تواند موصوف حقیقی صدق باشد; زیرا «باور» به معنای «فعل باور کردن» از مقوله فعل بوده و از محدوده صدق و کذب خارج است. «باور» به معنای «تصدیق» نیز متأخر از مرتبه صدق و کذب است. «تصدیق» به معنای «فهم صدق قضیه» است. پس ابتدا باید صدق و کذبی باشد تا متعلق تصدیق واقع شود. باور به معنای «متعلق و محتوای باور» هم چیزی در عرض قضیه نیست، بلکه همان چیزی است که در اصطلاح، «قضیه» نامیده می شود. در نهایت، با توجه به مراحل قضیه، اثبات شده که موصوف حقیقی و اصیل صدق عبارت است از: قضیه معقوله یا مرحله ذهنی قضیه که حاکی از خارج است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.