خلاصه ماشینی:
"تحقیقات نشان داده است دانشآموزانی که در فضای آزاد و به دور از استرس به یادگیری پرداختهاند،خلاقتر عمل کردهاند و برعکس دانشآموزانی که یادگیری به شکل سنتی را تجربه کردهاند،به دلیل این که در فضای پر از اضطراب و تنش،که محصول ارزشیابی توصیفی بستری برای پرورش خلاقیت زهرا حصاربانی کارشناس ارزشیابی دفتر آموزش و پرورش ابتدایی اسکن شیوهها غلط ارزشیابی تحصیلی است،قرار داشتهاند، انگیزههای خلاقیت را از دست دادهاند.
برای مثال از دانشآموز پرسیده میشود:«چند کاربرد برای یک آجر(یا یک گیرهء کاغذ یا چند شیء معمولی دیگر)پیشنهاد میکنید؟چگونه میتوان این اسباببازی را بهتر کرد؟چه نوع پایانی میتوانید برای این داستان بیندیشید؟از پاسخهایی که کودکان به این نوع سؤالات میدهند،طبق ضوابطی نتیجهگیری میشود، ضوابطی مانند تعداد پاسخهایی که کودک به یک سؤال میدهد،غیر معمول بودن پاسخهای کودک در مقایسه با خلاقیت،گسترهء وسیعی از مسائل کوچک روزانه تا پیشرفتهای مهم تاریخی در علوم،ادبیات و هنر را در بر میگیرد و بر خلاف نظر عمومی هر فرد با تواناییهای شناختی معمولی،با مقداری تلاش میتواند از خود خلاقیت به خرج دهد.
محیط مدرسه و خانه چگونه میتواند خلاقیت کودکان را رشد دهد یا آن را از بین ببرد؟ «بررسی اجزای خلاقیت روشن میکند که خلاقیت یک ویژگی ثابت شخصیتی نیست که بدون هیچ تغییر و تحول در وجود انسان نهفته باشد،بلکه از جمله مواردی است که کاملا تحت تأثیر عوامل یا موانعی تقویت یا تضعیف و حتی نابود میشود.
معلمان طرح ارزشیابی توصیفی با ایجاد جوی صمیمی و مطمئن در کلاس درس،فضایی مساعد را برای رشد خلاقیت دانشآموزان فراهم کردهاند تا آنها بتوانند با آسودگی در کلاس به اظهار نظر بپردازند و بدون نگرانی هر سؤالی را که در ذهن دارند،مطرح کنند."