Skip to main content
فهرست مقالات

جهانی شدن و نظام های آموزش و پرورش

نویسنده:

(5 صفحه - از 28 تا 32)

کلید واژه های ماشینی : آموزش و پرورش ،آموزش ،اطلاعات ،جهانی شدن ،پدیدهء جهانی شدن ،فرهنگی ،نظام‌های آموزشی ،نظام‌های آموزش و پرورش کشورها ،ملت‌ها ،اقتصاد ،تهدیدهای ،فرایند جهانی شدن ،فناوری اطلاعات ،توسعه ،فرصت‌ها ،اقوام ،توانایی ،نظام‌های آموزشی کشورها و اقوام ،نهاد آموزش و پرورش ،دهکدهء جهانی و بزرگراه‌های اطلاعاتی ،بزرگراه‌های اطلاعاتی تغییر ،جوامع به‌سوی جهانی وحدت ،مورد پدیدهء جهانی شدن ،زبان ،نظام‌های آموزشی در جوامع ،دیدگاه ،اطلاعات و ارتباطات ،امکان ،جوامع انسانی ،رسالت نظام‌های آموزشی کشورها

خلاصه ماشینی:

"تهدیدهای ناشی از پدیدهء جهانی شدن برای نظام‌های‌ آموزشی در جوامع انسانی @امکان و احتمال از بین رفتن و کم رنگ شدن تدریجی‌ فرهنگ‌های بومی و منطقه‌ای در بسیاری از جوامع انسانی: باید توجه داشت که نگاه ما نسبت به موضوع آموزش و پرورش و مسائل فرهنگ باید تا حدی متفاوت از مسائل‌ اقتصادی و تجاری باشد و آن چه در طی فرایند جهانی دشن‌ در صنعت روی می‌دهد،اصولا نباید در مورد فرهنگ‌ها هم‌ به صورت«تولید انبوه فرهنگی و مونتاژ فرهنگ‌ها»(که‌ سرانجام منجر به هضم و اضمحلال بسیاری از آن‌ها در یک‌ فرهنگ غالب می‌گردد)روی دهد،چرا که فرهنگ هر قومیت‌ و ملتی سرمایه و میراث جمعی آن است و بنابراین نباید به‌ آسانی مورد بی‌توجهی قرار بگیرد و نابود گردد. »(مشایخ،به نقل از پلت،1978،ص ص 31 و 30) به نظر می‌رسد که از میان دو دیدگاه کلی فوق دربارهء جهانی‌ شدن،دیدگاه دوم به دلیل حالت غیر انفعالی و توانایی و حق‌ انتخابی که در فرایند جهانی شدن برای جوامع انسانی قائل است‌ و به ویژه به سبب نیل به هدف ارزشمند تشریک مساعی ملت‌ها و اقوام مختلف در جهت توسعهء انسانی در جهان و حل مسائل‌ دیدگاه خوش‌بینانه نسبت به مسئلهء جهانی شدن نباید موجب نادیده گرفتن یا کم اهمیت‌ تلقی کردن تهدیدهایی گردد که به طور بالقوه در مورد این پدیده وجود دارند و می‌توانند در صورت غفلت جوامع انسانی از شناخت همهء این مسئله و فراهم آوردن‌ تمهیداتی برای بهره‌گیری بهینه از این موقعیت و فرصت،مخاطراتی جدی به وجود آورند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.