خلاصه ماشینی:
"تهدیدهای ناشی از پدیدهء جهانی شدن برای نظامهای آموزشی در جوامع انسانی @امکان و احتمال از بین رفتن و کم رنگ شدن تدریجی فرهنگهای بومی و منطقهای در بسیاری از جوامع انسانی: باید توجه داشت که نگاه ما نسبت به موضوع آموزش و پرورش و مسائل فرهنگ باید تا حدی متفاوت از مسائل اقتصادی و تجاری باشد و آن چه در طی فرایند جهانی دشن در صنعت روی میدهد،اصولا نباید در مورد فرهنگها هم به صورت«تولید انبوه فرهنگی و مونتاژ فرهنگها»(که سرانجام منجر به هضم و اضمحلال بسیاری از آنها در یک فرهنگ غالب میگردد)روی دهد،چرا که فرهنگ هر قومیت و ملتی سرمایه و میراث جمعی آن است و بنابراین نباید به آسانی مورد بیتوجهی قرار بگیرد و نابود گردد.
»(مشایخ،به نقل از پلت،1978،ص ص 31 و 30) به نظر میرسد که از میان دو دیدگاه کلی فوق دربارهء جهانی شدن،دیدگاه دوم به دلیل حالت غیر انفعالی و توانایی و حق انتخابی که در فرایند جهانی شدن برای جوامع انسانی قائل است و به ویژه به سبب نیل به هدف ارزشمند تشریک مساعی ملتها و اقوام مختلف در جهت توسعهء انسانی در جهان و حل مسائل دیدگاه خوشبینانه نسبت به مسئلهء جهانی شدن نباید موجب نادیده گرفتن یا کم اهمیت تلقی کردن تهدیدهایی گردد که به طور بالقوه در مورد این پدیده وجود دارند و میتوانند در صورت غفلت جوامع انسانی از شناخت همهء این مسئله و فراهم آوردن تمهیداتی برای بهرهگیری بهینه از این موقعیت و فرصت،مخاطراتی جدی به وجود آورند."