Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی نقش و جایگاه تنبیه و تنبیه بدنی در آموزش و پرورش

نویسنده:

(11 صفحه - از 33 تا 43)

کلید واژه های ماشینی : تنبیه بدنی ،آموزش و پرورش ،تنبیه و تنبیه بدنی ،بدنی ،زمان تنبیه ،تنبیهات روانی ،اجرای تنبیه ،دادن ،آگاهی دادن ،ممکن ،مخالفان تنبیه ،مسئلهء تنبیه ،دوست دارید ،حاصل می‌شود ،نشان دهید

خلاصه ماشینی:

"هر چند امروزه از میزان فراوانی موافقت با تنبیه بدنی به شکل کاملا محسوس‌ کاسته شده است،اما با این حال نباید اظهار نظر موافقان آن را از نظر دور داشت،ضمن این که در گذشته و لااقل تا اوایل‌ از جمله شرایطی که باید آن‌ها را قبل از انجام تنبیه در نظر گرفت، شناخت علت،آگاهی دادن و توجیهات لازم،هشدار دادن‌ نسبت به عقوبت و عواقب امر و نیز توافق اولیا و مربیان یا مدیر و معلم با همدیگر است. » (راوندی،ص 81) حتی در کشورهای اروپایی،مثل انگلستان و دیگر کشورها، در مدارسی که مجازات تنبیه بدنی چند سال قبل ازدواج افتاده بود، بار دیگر رواج پیدا کرده و پژوهش‌هایی که توسط گروه‌های پزشکان‌ و دیگران انجام گرفته به این توصیه منجر شده است که باید تنبیه‌ بدنی در مدارس بیش‌تر شود و به آموزگاران برای استفاده از این‌ وسیله اجازهء بیش‌تری بدهند. سعدی در قرن‌ هفتم می‌گوید:(بوستان) ندانی که سعدی مراد از چه یافت‌ نه هامون نوشت و نه دریا شکافت به خردی بخورد از بزرگان قفا خدا دادش اندر بزرگی صفا هر آن طفل کو جور آموزگار نبیند،جفا بیند از روزگار مولانا نیز در همان ایام می‌گوید:(مثنوی معنوی) چون معلم زد صبی را،شد تلف‌ بر معلم نیست چیزی لا تخف ور پدر زد او برای خود زده‌ست‌ لاجرم از خونبها دادن نرست کان معلم نایب افتاد و امین‌ هر امینی هست حکمش این چنین اسکن‌ به هر حال از یک نظر،تنبیه و حتی‌ تنبیه بدنی در مقابل فرایند تشویق،به شرط برخورداری فضای مدرسه و کلاس از یک‌ مدیریت خوب و سنجیده،می‌تواند به‌ نتایج مثبت و سودمندی منتهی شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.