Skip to main content
فهرست مقالات

فراغت، تحرک و خلاقیت

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : اوقات فراغت، جوانان، روانی، اضطراب، دانش‌آموزان، درصد جوانان ایرانی اوقات فراغت، ذهنی، بهداشت‌روانی، اختلال، اوقات فراغت به فعالیت موظفی

خلاصه ماشینی:

"نتایج این تحقیق هم‌چنین نشان می‌دهد که 5/54 درصد جوانان کشور معتقدند اوقات فراغت در پرورش فکر و افزایش‌ معلوماتشان در حد«زیاد»و«خیلی زیاد»مؤثر است و 6/60 درصد نیز عقیده دارند که اوقات فراغتشان به میزان«زیاد»و «خیلی زیاد»موجب آرامش‌خاطر آن‌ها می‌شود. شایستهء ذکر است که رفتن به گردش و تفریح یکی از برنامه‌های جذاب برای جوانان در گذراندن اوقات فراغت‌ است،به گونه‌ای که 1/88 درصد آن‌ها در زمان فراغت به‌ گردش و تفریح می‌روند و اکثر این افراد(7/41 درصد)رفتن‌ به دامان طبیعت را انتخاب می‌کنند. فقدان حد اقلی از اوقات فراغت در زندگی روزمره،ولو ساعتی یا کم‌تر از ان،باعث افزایش اضطراب و فشار روانی شده، زمینهء اختلال در قوای حسی و ادراکی را فراهم می‌کند و فرد در تفکر مولد و خلاق با مشکل جدی مواجه می‌گردد. تحقیقات انجام شده در زمینهء ویژگی‌های افراد خلاق‌ (سیسک،1985)نشان می‌دهد که آنان علاوه بر این که از هوشی‌ سرشار،صداقت،صراحت و انعطاف‌پذیری برخوردارند،از اوقات فراغت خود حد اکثر بهره را گرفته،با آزاداندیشی و تفکر واگرا مسائل مختلف را بررسی می‌کنند و به راه‌حل‌های نو دست‌ می‌یابند. بنابراین با در نظر گرفتن حساسیت، اهمیت و نقش حیاتی اوقات فراغت،ضروری‌ است و با تهیه و تنظیم برنامه‌های جامع آموزشی‌ از طریق همکاری مشترک اولیا و مربیان و اتخاذ روش‌های مناسب،ضمن توجیه‌ دانش‌آموزان و ایجاد نگرش مثبت در آن‌ها نسبت به ارزش و اثرات مثبت اوقات فراغت و برانگیختن رغبت و انگیزه در حسن بهره‌وری‌ و بارورسازی این فرصت‌ها،در زمینهء پیشگیری از هر گونه آسیب‌پذیری در ایام‌ فراغت،تدابیر لازم را اندیشید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.