Skip to main content
فهرست مقالات

رابطه شما با کودک پیش دبستانی تان چگونه است؟

نویسنده:

(5 صفحه - از 27 تا 31)

کلید واژه های ماشینی : کودکان، والدین، کودکان پیش‌دبستانی، سبک تربیتی اقتدار منطقی، خانواده‌ها، سبک تربیتی سهل‌گیر، والدین مقتدر منطقی، سبک تربیتی، کنترل، سهل‌گیر

خلاصه ماشینی:

"تحقیقات زیادی که در خصوص نحوه‌ی ارتباط والدین با کودکان پیش‌دبستانی انجام گرفته است نشان می‌دهد که‌ شکل‌گیری اولیه‌ی شخصیت کودک در خانواده صورت‌ می‌گیرد و والدین نقش اساسی در آن دارند. در جدول زیر سبک‌های تربیتی خانواده‌ها به صورت‌ خلاصه آمده است: الگو\کنترل‌\واضح بودن ارتباط\توجه به ضرورت‌های رشدی‌\اثر تربیتی اقتدار منطقی‌\بالا\زیاد\زیاد\زیاد استبدادی‌\خیلی زیاد\ضعیف‌\زیاد\ضعیف سهل‌گیر باگذشت‌\کم و ضعیف‌\مرکب‌\کم و ضعیف‌\زیاد سهل‌گیر بی‌تفاوت‌\کم‌\کم‌\کم‌\کم سبک تربیتی اقتدار منطقی والدین دارای این سبک تربیتی،کنترل زیادی بر کودکان‌ خود اعمال می‌کنند و خواست‌های زیادی نیز از کودکان خود دارند. کودکان دارای والدین مستبد،به‌ ناشاد بودن،عدم اعتماد به‌ دیگران،ضعف ارتباطی با همسالان و ضعف سازگاری در مدرسه تمایل نشان می‌دهند و در مقایسه با کودکان دارای‌ والدین مقتدر منطقی،پیشرفت‌ درسی کم‌تری دارند. (فرانز و دیگران،1991؛دارلینگ و استین برگ، 1993،بامرنید،1991) سبک تربیتی استبدادی والدین مستبد خواست‌های زیادی از کودکان خود دارند و بر آن‌ها کنترل شدیدی اعمال می‌کنند. کودکان دارای والدین مستبد،به ناشاد بودن،عدم اعتماد به دیگران،ضعف ارتباطی با همسالان و ضعف سازگاری در مدرسه تمایل نشان می‌دهند ودر مقایسه با کودکان دارای‌ والدین مقتدر منطقی،پیشرفت درسی کم‌تری دارند. کودکانی که‌ والدینشان از روش استبداد مطلق و کنترل و بی‌توجهی به‌ افکار و احساسات استفاده می‌کردند،نسبت به دیگران‌ بی‌اعتماد بودند،روابطشان با همسالان ضعیف بود و پیشرفت درسی و سازگاری مدرسه‌ای کم‌تری در مقایسه با دیگر کودکان نشان دادند. بامرنید،(1971)؛هارت و دیگران(1990)؛بی‌ماربین‌ (1975)و پوتالاز(1987)در تحقیقات خود دریافته‌اند که‌ ویژگی‌های فرزندپروری ذکر شده در زیر در پرخاشگری‌ والدین دارای الگوی تربیتی‌ سهل‌گیر و بی‌تفاوت،عدم اعتماد به نفس،پایین بودن عزت نفس و کمی خودکنترلی را در کودکان‌ خود دامن می‌زنند و کودکان‌ آن‌ها ممکن است این ویژگی‌ها را تا دوره‌ی نوجوانی حفظ نمایند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.