چکیده:
الگوی مصرف هر جامعه نقشی تعیینکننده در تخصیص منابع تولید، نوع کالاهای تولیدی و شیوه توزیع آنها دارد؛ زیرا تخصیص بهینه منابع برای تولید
کالاها و ارائه خدمات به منظور تأمین نیازهای ضروری و حیاتی جامعه و رفع فقر و محرومیت، تا حد زیادی به شناخت الگوی صحیح مصرف و حاکمیت آن
بستگی دارد و این امر مبتنی بر جهتدهی معقول و منطقی به افکار، عقاید، آداب و رسوم و ارزشهای مورد قبول جامعه یا به طور خلاصه، فرهنگ عمومی مردم
میباشد. این مقاله در دو بخش «مبانی نظری» و «مبانی راهبردی» ساماندهی شده است؛ تا هم آگاهی و شناخت لازم برای تشخیص الگوی صحیح مصرف به
دست آید و هم در مرحله عمل و صحنه اجرایی، ویژگیهای الگوی مناسب مصرف برای افراد جامعه روشن شود و شیوههای صحیح تخصیص درآمدها و مصرف
کالاها و خدمات تعیین گردند.
خلاصه ماشینی:
"دیگرگرایی و رعایت ارزشها یکی دیگر از ویژگیهای الگوی مطلوب برای مصرف از نظر اسلام، این است که مصرفکننده مسلمان تنها به فکر تأمین نیازهای خود و خانوادهاش نباشد، بلکه همراه با تعقیب هدف مذکور، تا حد توان در فکر محرومان و افراد بیبضاعت جامعه نیز باشد؛ زیرا در غیر این صورت، فرد مذکور روحیه خودخواهی و کبر و غرور پیدا میکند و از سوی دیگر، حرص و بخل به او اجازه نمیدهند مازاد نیاز خود را در راه رفع احتیاجات ضروری و حیاتی دیگر افراد جامعه به کار گیرد و با این کار، روحیه ایثار و فداکاری و دیگر کمالات انسانی را در خود پرورش دهد و خود را از دایره تنگ مادیات برهاند و به سوی عالم معنا و قرب و نزدیکی به حق تعالی حرکت کند.
حاصل آنکه یک مسلمان با ایمان، ضمن بهرهبرداری و استفاده شخصی از نعمتها و امکانات، نه تنها با در نظر گرفتن تکالیف دینی، با انگیزه الهی، حقوق واجب مالی از قبیل «خمس» و «زکات» را ادا میکند، بلکه همواره درصدد است در حد توان، با انفاقها و کمکهای خود به فقرا و محرمان جامعه، فقر و محرومیت را در سطح جامعه کاهش دهد و تلاش میکند خود را به مرتبهای از کمالات انسانی برساند که گذشت و ایثار نسبت به فقرا و نیازمندان جامعه نیز برای او آسان و لذتبخش گردد و با اتخاذ ویژگی مذکور در الگوی مصرف خود، دستیابی به رضایت و خشنودی خداوند متعال و رسیدن به مقام قرب الهی برای او از هر چیزی ارزشمندتر و لذت بخشتر باشد."