Skip to main content
فهرست مقالات

اختلال های رفتاری در کودکان خانواده های تک فرزند و چند فرزند شهر تهران

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت بهداشت)/ISC (7 صفحه - از 20 تا 26)

کلید واژه های ماشینی : اختلال، کودکان خانواده‌های تک‌فرزند، اختلال‌های رفتاری، خانواده، اختلال کمبود توجه، تک‌فرزند، اختلال سلوک، اختلال‌های رفتاری در کودکان خانواده‌‌های، کمبود توجه، میزان شیوع اختلال سلوک، اختلال‌های رفتاری در کودکان، اختلال نافرمانی درمیان کودکان تک‌فرزند، بیش‌فعالی، سطح تحصیلات مادر، کودکان تک‌فرزند، تعامل متغیرهای سطح تحصیلات مادر، والد، آموزگاران، تأثیر متغیر اختلال رفتاریسطح تحصیلات، میزان شیوع اختلال نافرمانی، اختلال سلوک و اختلال نافرمانی، پدران و مادران، تک‌فرزند براساس سطح تحصیلات مادر، تعداد والد اختلالتک والد فراوانی، متغیر تک‌فرزندی و اختلال‌های رفتاری، تحصیلات مادر و تعداد والدین، بروز اختلال‌های رفتاری، سطح تحصیلات مادر و تک‌فرزندی، متغیرهای مخدوش‌کننده سطح تحصیلات مادر، شیوع اختلال کمبود توجه

خلاصه ماشینی: "جدول 3- توزیع فراوانی آزمودنی‌های تک‌فرزند برحسب نوع اختلال، شمار والد، نمره خی‌دو و سطح معنی‌داری فرزند مبتلا تک‌فرزند سطح تحصیلات مادر نوع‌اختلال زیردیپلم فراوانی(%) بالاترازدیپلم فراوانی(%) معنی‌داری سلوک(پدر و مادر) 4(8/4) 7(1/2) 05/0 کمبود توجه- بیش‌فعالی (آموزگاران) 16(3/19) 46(8/13) 05/0 سایر اختلال‌های رفتاری (آموزگاران) 18(7/21) 54(2/16) 05/0 برای اطمینان بیشتر از تعامل‌ متغیرهای مخدوش‌کننده سطح تحصیلات مادر و نبود یکی از والدین از یک‌سو با متغیر تک‌فرزندی و اختلال‌های رفتاری از سوی دیگر تحلیل رگرسیون اسمی1 به‌کار برده شد (جدول5). 1 جدول4- ارزیابی تأثیر نبود یکی از والدین بر فراوانی اختلال‌های رفتاری در کودکان تک‌فرزند فرزند مبتلا تک‌فرزند سطح تعداد والد ‌اختلال تک والد فراوانی(%) دو والد فراوانی(%) معنی‌داری سلوک(پدر و مادر) 4(7) 8(2/2) 041/0 کمبود توجه- بیش‌فعالی (آموزگاران) 5(3/26) 50(8/13) 014/0 سایر اختلال‌های رفتاری (آموزگاران) 16(28) 60(5/16) 034/0 تحلیل آماری نشان داد که تعامل دو متغیر سطح تحصیلات مادر و تک‌فرزندی در بروز سه اختلال رفتاری یاد شده بیشتر براثر سطح تحصیلات مادر بوده و عامل تک‌فرزندی را نیز تحت تأثیر قرار داده است. گرچه بررسی‌ زیادی در زمینه دخالت سطح تحصیلات مادر در اختلال‌های رفتاری انجام نشده، اما چنانچه طبقه اجتماعی را مرتبط با تحصیلات مادر بدانیم، نقش تحصیلات مادر در فراوانی اختلال‌های سلوک، کمبود توجه- بیش فعالی و نافرمانی قابل تبیین خواهد بود (وبستر- استراتون و دال، 1995؛ بیدرمن و فارون، 1996؛ هاندرن و مولن، 1997)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.