چکیده:
هدف: هدف از نگارش نوشتار حاضر، گزارش مورد غیرمتعارفی از اختلال تجزیه ای به شکل رفتار چرخشی تکرارشونده همراه با افت عملکرد تحصیلی و روش های درمانی به کار برده شده بوده است.
روش: مورد گزارش شده دانشجوی مرد 22ساله ای است که از 10 سالگی رفتارهای چرخشی همراه با خیال پردازی داشته و به دلیل صرف وقت بسیار زیاد برای این رفتار دچار افت تحصیلی گردیده است. درمان بیمار با بهره گیری از روش های خودبازنگری، انجام آرامش عضلانی، انجام کارهای منحرف کننده ذهن و به کارگیری روش توقف فکر و تنبیه آغاز گردیده و با آموزش جرات آموزی و برخی روش های رفتاری ادامه یافت.
یافته ها: پس از پایان برنامه درمان و بررسی پیگیری 8 ماه پس از آن رفتار چرخشی ازمیان رفته و رفتارهای میان فردی وی با دیگران بهبود چشمگیر یافته بود.
نتیجه: روش های شناختی- رفتاری می توانند در کاهش علایم و بهبودی اختلال تجزیه ای موثر باشند.
خلاصه ماشینی:
"گزارش یک مورد اختلال تجزیهای با تظاهرات نامتعارف و درمان موفقیتآمیز با روشهای شناختی- رفتاری دکتر سیدمهدی صمیمی اردستانی*، دکتر محمدتقی یاسمی** چکیده کلید واژه: مقدمه پدیده تجزیه1 به از همگسیختگی در رفتار، اندیشه و احساس گفته میشود که در حالت معمول به گونهای هماهنگ با یکدیگر ارتباط دارند (سادوک2 و سادوک، ) افزون بر آن پدیده تجزیه بهعنوان یکی از سازوکارهای دفاعی برای پرهیز از رنجهای هیجانی دانسته شدهاست (فروید1، 1966) و تجربه حالت تجزیهای چهره اصلی آن است (انجمن روانپزشکی امریکا2،1994).
در هنگام چرخیدن بیمار هوشیار بوده ولی اظهار میداشت به حالت خلسه فرو میرود و هیچگونه احساس سرگیجه یا تجربیات ناخوشایند را تجربه نمیکرد و در صورت حضور فرد دیگری این رفتار قطع میشد.
برنامه کلی درمان بیمار، درمان شناختی – رفتاری و دارای دو بخش بود: بخش نخست: روشهای بهکاربرده شده برای کاهش رفتارهای چرخشی که عمدتا ماهیت جبری2 داشت: 1- خویشتننگری3: گزارش مکتوب موارد چرخش و پیآمدهای آن."