Skip to main content
فهرست مقالات

همه گیرشناسی اختلال های خواب در دانش آموزان ابتدایی شهر تهران

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت بهداشت)/ISC (9 صفحه - از 50 تا 58)

کلید واژه های ماشینی : خواب، اختلال، فراوانى اختلال‌هاى خواب، اختلال‌هاى خواب، بررسى میزان فراوانى اختلال‌هاى خواب، کودکان، پژوهش بررسى میزان فراوانى اختلال‌هاى، بررسى فراوانى اختلال‌هاى خواب، روى فراوانى اختلال‌هاى خواب، فراوانى

خلاصه ماشینی:

"روش:برای انجام یک بررسی توصیفی-مقطعی یک پرسش‌نامه که دارای اطلاعاتی در زمینه‌ی ویژگی‌های جمعیت‌شناختی کودک،ساختار خانواده و رفتارهای خواب بود توسط والدین 692 کودک در مدارس ابتدایی شهر تهران تکمیل شد. در این بررسی فراوانی این (1)- Kahn (2)- Van de Merck (3)- Rebuffat (4)- Owen (5)- Spirito (6)- McGuinn (7)- Nobile (8)- Paavonen (9)- Aronen (10)- Moilanen (11)- Stein (12)- Mendelson (13)- Obermeyer (14)- Amromin (15)- Benca (16)- Fischer (17)- Pauley (18)- Mcguire ژ(19)- Simond (20)- Parraga اختلال 3/2%به دست آمد که تفاوت اندکی با یافته‌های یادشده دارد. (1)- Rona (2)- Li (3)- Guliford (4)- Chinn (5)- Rotter (6)- Taylor (7)- Hersow این پژوهش فراوانی نابهنجاری خواب را در کودکان مادرانی که تحصیلات دانشگاهی نداشتند بیشتر از گروه دیگر نشان داد. کان و همکاران(1989)نیز میزان بیشتری از اختلال وحشت خواب،کابوس شبانه و راه رفتن در خواب را در گروهی از کودکان که پدر و مادر آنها با یکدیگر زندگی نمی‌کردند گزارش نمودند. موضوع دیگر مورد بررسی در پژوهش حاضر، ترس‌ها و نگرانی‌های کودک پیش از خواب بود و همان‌گونه که انتظار می‌رفت با بسیاری از اختلال‌های خواب مانند بی‌خوابی و نابهنجاری خواب ارتباط معنی‌داری داشت و این نکته نیز یادآور نقش مهم استرس‌ها در ایجاد اختلال‌های خواب است. در بررسی‌های چندی برابر نمونه بلدر و همکاران(1997)،اسمج و همکاران(1999)و (1)- Smedje (2)- Broman (3)- Hetta اشتاین و همکاران(2001)نیز تماس بدنی طولانی با پدر و مادر بیش از خواب و یا رفتن کودکان به رختخواب والدین برای قسمتی از شب سبب فراوانی بیشتر اختلال‌های خواب گزارش شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.