چکیده:
هدف این پژوهش ساخت آزمونی بود که بتواند بهطور موثر نگرشهای مثبت و منفی آموزگاران را نسبت به خلاقیت نشان دهد.
روش: ساخت این آزمون بر پایهی روش فاصلههای یکساننمای ترستون و چاو انجام شد. نخست 150 جمله از منابع گوناگون گردآوری شد که دربردارندهی نگرشهای متفاوتی دربارهی خلاقیت بود. شمار جملهها بهکمک یک آزمون مقدماتی به 90 عبارت کاهش یافت. سپس 111 داور این جملات را با بهرهگیری از مقیاس هفت درجهای ترستون از نامطلوب تا خنثی و مطلوب طبقهبندی نمودند. سپس مقادیر عددی مقیاسها و درجههای ابهام جملهها برپایهی طبقهبندی داوران محاسبه گردید.
یافتهها: 30 عبارت که دارای کمترین درجهی ابهام و در راستای اهداف پژوهش بودند به شکلی برگزیده شدند که دامنهی گستردهای را در پیوستار مقیاس ایجاد کنند. ارزشهای مقیاسی و درجههای ابهام برای 30 عبارت برگزیده ارایه شده است.
نتیجه: بهکار بردن آزمونهای موازی برای سنجش نگرش نسبت به خلاقیت، میتواند کارایی این آزمون را افزایش دهد.
خلاصه ماشینی:
"در سال 1929 ترستون و چاو روشی را به کار گرفتند که به فاصلههای یکساننما22 مشهور است و تدوین آن گام چشمگیری در ساخت (1)- Rogers (2)- Maslow (3)- Golman (4)- Kaufman (5)- Ray (6)- Guilford (7)- Good (8)- Brophy (9)- operation category of divergent production (10)- production category of transformation (11)- Lubart (12)- Ochse (13)- Sternberg (14)- Allport (15)- Thurstone (16)- Eagly (17)- Chaike (18)- Fishbein (19)- Kelman (20)- Petty (21)- Wood (22)- equal-appearing interval آزمونهای یک بعدی1 در زمینه روانشناسی به شمار میرود(مکآیور2 و کارماینز3 ،1981).
از جمله،راهنمای نوشته شده برای داوران با وضوح (1)- unidimensional (2)- Mc Iver (3)- Carmines (4)- Devellis (5)- Mitchell (6)- Anderson (7)- Mackler (8)- shontz (9)- Bloomberg (10)- Taylor (11)- Getzel (12)- Wang (13)- Chave (14)- Edwards (15)- pilot study بیشتر بازنویسی گردید و شمار گزینههای مقیاسی برای آسانی بیشتر در پاسخگویی به آنها از یازده به هفت کاهش یافت.
ارزشهای مقیاسی و درجههای ابهام که برای جملههای نهایی آزمون پس از کنار گذاشتن 60 جملهی دارای ارزش مقیاسی همگون و انتخاب عبارتهایی که دارای درجهی ابهام کمتری بودند،در دامنهی پیوستار به شکل یکنواخت پراکنده شده بودند و با هدفهای پژوهش سازگاری بیشتری داشتند در جدول 1 ارایه گردیده است.
در این زمینه (1)- systematic (2)- Duncan (3)- Hovland (4)- Sherif (5)- Ager (6)- Dawes (7)- Henckly (8)- Ferguson (9)- factor analysis of item intercorrelation (10)- Likert (11)- Gutman (12)- semantic differential scaling (13)- Anastasi (14)- Holland (15)- Baird (16)- Baroody (17)- Brumley (18)- Hocevar (19)- Ripple (20)- Pretz (21)- Plucker (22)- Renzulli شیوههای دیگری را نیز میتوان به کار برد."