Skip to main content
فهرست مقالات

همه گیرشناسی اختلال های روانی در دانش آموزان دبیرستانی شهرستان رفسنجان

نویسنده: ؛ ؛ ؛

بهار 1384 - شماره 40 علمی-پژوهشی (وزارت بهداشت) (10 صفحه - از 71 تا 80)

کلیدواژه ها : شيوع ،اختلال‌ رواني ،دانش‌آموز ،رفسنجان

کلید واژه های ماشینی : دانش‌آموز دبیرستانی شهرستان رفسنجان ،اختلال روانی ،اختلال ،میزان شیوع اختلال روانی ،میزان شیوع ،بررسی همه‌گیرشناسی اختلال روانی ،روانپزشک ،دانش‌آموز ،شیوع اختلال روانی در دانش‌آموز ،همه‌گیرشناسی اختلال ،تعیین میزان شیوع اختلال روانی ،شیوع کلی اختلال روانی ،میزان شیوع کلی اختلال ،جمعیت دانش‌آموز دبیرستانی شهرستان رفسنجان ،اختلال روانی در دانش‌آموز ،اختلال اضطراب ،SCL ،دانش‌آموز دبیرستانی شهر ،برش ،نمره ،پژوهش ،مصاحبه بالینی روانپزشک ،شیوع اختلال ،افسردگی ،بررسی میزان شیوع اختلال روانی ،مصاحبه ،پژوهش حاضر تعیین میزان شیوع ،دختر ،اختلال اضطراب بالا میزان شیوع ،اختلال افسردگی

مقدمه: هدف پژوهش حاضر تعیین میزان شیوع اختلال‌های روانی در دانش‌آموزان دبیرستانی شهرستان رفسنجان در سال تحصیلی 81-1380 و هم‌چنین بررسی ارتباط میان عوامل جمعیت شناختی با اختلال‌های روانی بود. مواد و روش‌کار: در این بررسی از میان جمعیت دانش‌آموزان دبیرستانی شهرستان رفسنجان، 830 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای- چند مرحله‌ای انتخاب و پرسش‌نامه‌ی SCL-90-R به عنوان ابزار بررسی سلامت روان و غربالگری اختلال‌‌های روانی بر روی آنها و سپس پرسش‌نامه فرم ثبت علایم برپایه‌ی ملاک‌های DSM-IV بر روی موارد مشکوک به بیماری توسط روانپزشک اجرا گردید. به منظور تعیین نمره‌ی برش پرسش‌نامه‌ی یادشده، 120 نفر (3 خوشه‌ی 40 نفری) توسط روانپزشک، مصاحبه و ارزیابی شدند. با توجه به نقطه‌ی برش 63، تعداد 176 نفر از 830 نمونه مورد ارزیابی نمره‌ای بالاتر از نمره‌ی برش به‌دست آوردند که از این تعداد 17 نفر بر اساس مصاحبه‌ی بالینی روانپزشک سالم تشخیص داده شدند و 21 نفر نیز با وجود چندین بار مراجعه امکان مصاحبه با آنها فراهم نگردید. از این رو با 138 نفر مصاحبه انجام شد و با تأیید روانپزشک تشخیص گذاشته شد. یافته‌ها: این پژوهش نشان داد که میزان شیوع کلی اختلال‌های روانی در نمونه‌ی مورد بررسی 6/16% (در دختران 6/21% و در پسران 6/10%) بوده است. اختلال‌های اضطرابی و خلقی با شیوع 4/8% و1/4% شایع‌ترین اختلال‌های روانی بودند. نتیجه‌گیری: اختلال‌های روانی در دانش‌آموزان دبیرستانی شهرستان رفسنجان شایع است و بین متغیرهای جنس، سابقه‌ی اختلال روانی، طلاق، مصرف مواد در اعضای خانواده و نوع مسکن با اختلال‌های روانی دانش‌آموزان ارتباط معنی‌دار وجود دارد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.