Skip to main content
فهرست مقالات

رهبران فکری مشروطه غربی؛ ماهیت، اهداف، ترفندها

نویسنده:

(10 صفحه - از 59 تا 68)

کلید واژه های ماشینی : میرزا آقاخان ،طالب اف ،آقاخان ،ایران باستان ،طالب ،زنان در ایران باستان ،دینی ،عبدالرحیم طالب اف ،باستان ،روشن‌فکران ،ملت ایران ،علوم دینی ،آقاخان کرمانی ،بشر ،اعتقادات دینی ،اندیشه‌های میرزا آقاخان ،مادی ،عالم مادی ،عبدالرحیم طالب ،ورود اسلام به ایران ،زن در ایران ،حقوق زن ،تمدن غرب ،ایران اسلامی ،اوضاع اجتماعی ،زندگی مادی ،ورود اسلام ،ابنای بشر ،اندیشه‌های میرزا ،شوهر اولش

خلاصه ماشینی:

"از این‌رو، در نوشته‌هایش از وضع محاکم شرع و عرف و بی سر و سامانی وزارت‌خانه‌ها و فقدان موازین حقوقی مکتوب در کشور به شدت خرده می‌گرفت، و می‌گفت: «هر بیننده از خود سؤال می‌کند: اگر این ترتیب وزارتخانه‌ها تأسی از فرنگیان است، کدام دولت اروپا وزیر بی‌سواد دارد؟ در کجا وزیر اسم دارد، اما اداره ندارد؟ اسم بی‌مسما برای چیست و رسم کجاست؟ مثلا، وزیر عدلیه شخصی است که مطلق وجود علم حقوق را قایل نیست؛ با ده نفر اجزا و معاون در عمارت عالیه و اطاق‌های متعدد می‌نشیند، به امور متنازع فیهای مردم می‌رسد. » (28) وشن‌فکرانی همچون میرزاآقاخان، به پی‌روی از روشن‌فکران عصر نوزایی اروپا، دینی را قبول داشتند که آموزه‌های آن با عقل و حس قابل درک باشد، و از آن‌رو که از منظر آن‌ها اموری همچون ملائکه و فرشتگان و شیطان از راه عقل و حس قابل اثبات نبودند، سعی می‌کردند با تبیین تاریخی شکل‌گیری اعتقادات دینی، آن را به موهومات و بافته‌های جاهلانه ذهن انسان‌های بدوی و متحجر مبدل نمایند، تا از این رهگذر، ایمان مردم نسبت به دین سست گردد و زمینه برای نیل به جامعه مدنی، یعنی جامعه مترقی و متمدن، فراهم آید. اما روشن‌فکران دین گریز صدر مشروطه به دلیل شیفتگی در برابر غرب و عشق به رسیدن به تمدن مادی اروپا، از همه این ظلم‌ها و بی‌عدالتی‌های ایران باستان چشم‌پوشی کرده، برای از بین بردن اعتقادات اسلامی ملت، آن‌ها را دعوت به بازگشت به نظام اعتقادی جاهلی ساسانی می‌کردند؛ تا از رهگذر ترویج ایرانیگری و زنده کردن تعصبات ملی‌گرایانه، تعهدات دینی مردم را سست کنند و به خیال خود، بستر نوزایی را در ایران فراهم نمایند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.