چکیده:
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت هویت ایدئولوژیکی و میانفردی نوجوانان دختر و پسر تهرانی و همچنین مقایسهی وضعیت و سبکهای هویتی آنان بود. مواد و روشکار: این پژوهش پسرویدادی و از نوع مقطعی- توصیفی بوده است. 467 نوجوان تهرانی (235 دختر و 232 پسر) از چهار منطقهی آموزش و پرورش تهران در مقاطع سوم نظری و پیشدانشگاهی که به روش نمونهگیری خوشهای- تصادفی انتخاب شده بودند، بهکمک پرسشنامهی فرآیند هویت ایگو و پرسشنامهی سبک هویت مورد بررسی قرار گرفتند. دادهها بهکمک آزمون آماری خیدو و تحلیل واریانس تحلیل گردیدند.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که نوجوانان تهرانی از نظر هویت ایدئولوژیکی و میانفردی بیشتر از همه در وضعیت مهلت مجاز و کمتر از همه در وضعیت اکتساب بودند. بین وضعیت هویت دختران و پسران تفاوت معنیدار دیده شد و همچنین بین سبکهای هویت با وضعیتهای هویتی نیز ارتباط معنیداری به دست آمد. سبک هویت نامتمایز/ اجتنابی بیشترین ارتباط را با وضعیت نامتمایز و سبک هویت هنجاری بیشترین ارتباط را با وضعیت تفویض اختیار و سبک هویت اطلاعاتی بیشترین ارتباط را با وضعیت اکتساب نشان دادند.نتیجهگیری: نوجوانان تهرانی از نظر وضعیت هویتی کمتر در وضعیت اکتساب و یا سبک اطلاعاتی هستند.
خلاصه ماشینی:
"در وضعیت مهلت مجاز، نوجوان هر تصمیم یا سازشی را به تعویق میاندازد ولی به دیدگاهها و مسائل اطراف خود توجه کامل دارد و بالاخره در وضعیت اکتساب هویت، نوجوان میتواند 1- Peterson 2- Farrell3- Danish 4- Howard5- Jesser 6- Kidweel7- Dunham 8- Bacho9- Pastovin 10- Portes11- Marcia 12- Marcia Identity Status13- Meeus14- identity diffusion 15- foreclosure16- moratorium 17- identity achievement18- Berzonsky 19- Grotevant سازشی بین نیازهای درونی خود و خواستهای اجتماعی برقرار کند.
جدول1- ویژگیهای جمعیتشناختی آزمودنیهای پژوهش برحسب چهار منطقه آموزش و پرورش 1 متغیر فراوانی (%) منطقه یک 131 (1/28) هشت 120 (7/25) نه 108 (1/23) شانزده 108 (1/23) جمع 467 (100) جنسیت پسر 232 (7/49) دختر 235 (3/50) گروه سنی 16 ساله 211 (2/45) 17 ساله 227 (6/48) 18 ساله 23 (9/4) 19 ساله 6 (3/1) سال تحصیلی کلاس سوم 225 (2/48) پیشدانشگاهی 242 (8/51) رشتهیتحصیلی علوم انسانی 142 (4/30) ریاضی و فیزیک 214 (8/45) علوم تجربی 111 (8/23) 1- Berman 2- Schwartz3- Kurtines جدول 2- فراوانی مطلق و نسبی آزمودنیهای پژوهش برحسب وضعیت هویت ایدئولوژیکی و میانفردی آنان وضعیت هویت فراوانی (%) ایدئولوژیکی نامتمایز 171 (6/36) تفویض اختیار 65 (9/13) مهلت مجاز 190 (7/40) اکتساب 41 (8/8) جمع 467 (100) میانفردی نامتمایز 135 (9/28) تفویض اختیار 92 (7/19) مهلت مجاز 186 (8/39) اکتساب 54 (6/11) جمع 467 (100) یافتههای مربوط به بررسی این فرضیه که بین سبکهای هویتی و وضعیتهای هویتی در نوجوانان تهرانی ارتباطی وجود دارد، بهکمک تحلیل واریانس مقایسه شده و در جدولهای 5، 6 و 7 ارایه گردیده است."