Skip to main content
فهرست مقالات

ساخت و هنجاریابی آزمون تشخیصی سطح خواندن برای دانش آموزان پایه سوم دبستان

نویسنده: ؛ ؛

زمستان 1384 - شماره 43 علمی-پژوهشی (وزارت بهداشت) (9 صفحه - از 379 تا 387)

کلیدواژه ها : هنجاريابي ،آزمون تشخيصي ،خواندن

کلید واژه های ماشینی : آزمون تشخیصی سطح خواندن ،آزمون ،خواندن ،هنجاریابی آزمون تشخیصی سطح خواندن ،پایایی آزمون تشخیصی سطح خواندن ،دانش‌آموز ،ارزیابی مهارت خواندن دانش‌آموز پایه ،آزمون تشخیصی سطح خواندن اصفهان ،پایه سوم دبستان ،نارساخوان ،دانش‌آموز پایه سوم ،پایه ،تشخیص ،خرده‌آزمون ،روخوانی ،نمره ،پایایی ،آزمون تشخیص ،درک مطلب ،خرده‌آزمون‌ها ،مهارت خواندن ،همبستگی ،آزمون تشخیص سطح خواندن اصفهان ،روایی ،پایایی آزمون ،بررسی همبستگی نمره آزمون ،مهارت ،اصفهان ،مهارت خواندن دانش‌آموز ،ساخت

مقدمه: تشخیص زودهنگام دانش‌آموزان نارساخوان نقش مهمی در پیش‌گیری از پیامدهای زیانبار آن دارد. این پژوهش با هدف ساخت، هنجاریابی و بررسی روایی و پایایی آزمون تشخیصی سطح خواندن برای دانش آموزان پایه سوم دبستان شهر اصفهان انجام شد. مواد و روش‌کار: در این پژوهش 569 دانش‌آموز پایه سوم دبستان که به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شده بودند، بررسی شدند. آزمون تشخیصی سطح خواندن با 8 خرده‌آزمون و در سه زمینه درست خواندن، درک مطلب و آگاهی‌های واج‌شناختی، مهارت خواندن دانش‌آموزان را ارزیابی می‌کند. ابتدا آزمون در یک بررسی راهنما از نظر شاخص‌های روان‌سنجی تحلیل و اصلاح شد. سپس برای بررسی روایی آن، شیوه‌های بررسی همبستگی نمره‌های آزمون با معدل تحصیلی و هوشبهر، همبستگی نمره‌های خرده‌آزمون‌ها با یکدیگر، بررسی روند تغییر نمره‌های آزمون با بالارفتن پایه تحصیلی و بررسی تفاوت نمره‌های آزمون در دو گروه نارساخوان و عادی به‌‌کار برده شد و پایایی آن به روش بازآزمایی بررسی گردید. یافته‌ها: بهترین خرده‌آزمون‌ها از نظر روایی به‌ترتیب شامل روخوانی، تکمیل جملات و تجانس می باشد و خرده‌آزمون‌های درک مطلب 1 ودرک مطلب 2 به‌ترتیب به‌عنوان ضعیف‌ترین خرده‌آزمون‌ها مشخص گردیدند. در بررسی پایایی خرده‌آزمون‌ها نیز خرده‌آزمون روخوانی از بیشترین و درک مطلب 1 از کمترین میزان پایایی برخوردار بود. نتیجه‌گیری: آزمون تشخیصی سطح خواندن، ابزار مناسبی برای ارزیابی مهارت خواندن دانش‌آموزان پایه سوم دبستان است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.