چکیده:
مقدمه: تشخیص زودهنگام دانشآموزان نارساخوان نقش مهمی در پیشگیری از پیامدهای زیانبار آن دارد. این پژوهش با هدف ساخت، هنجاریابی و بررسی روایی و پایایی آزمون تشخیصی سطح خواندن برای دانش آموزان پایه سوم دبستان شهر اصفهان انجام شد. مواد و روشکار: در این پژوهش 569 دانشآموز پایه سوم دبستان که به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شده بودند، بررسی شدند. آزمون تشخیصی سطح خواندن با 8 خردهآزمون و در سه زمینه درست خواندن، درک مطلب و آگاهیهای واجشناختی، مهارت خواندن دانشآموزان را ارزیابی میکند. ابتدا آزمون در یک بررسی راهنما از نظر شاخصهای روانسنجی تحلیل و اصلاح شد. سپس برای بررسی روایی آن، شیوههای بررسی همبستگی نمرههای آزمون با معدل تحصیلی و هوشبهر، همبستگی نمرههای خردهآزمونها با یکدیگر، بررسی روند تغییر نمرههای آزمون با بالارفتن پایه تحصیلی و بررسی تفاوت نمرههای آزمون در دو گروه نارساخوان و عادی بهکار برده شد و پایایی آن به روش بازآزمایی بررسی گردید. یافتهها: بهترین خردهآزمونها از نظر روایی بهترتیب شامل روخوانی، تکمیل جملات و تجانس می باشد و خردهآزمونهای درک مطلب 1 ودرک مطلب 2 بهترتیب بهعنوان ضعیفترین خردهآزمونها مشخص گردیدند. در بررسی پایایی خردهآزمونها نیز خردهآزمون روخوانی از بیشترین و درک مطلب 1 از کمترین میزان پایایی برخوردار بود. نتیجهگیری: آزمون تشخیصی سطح خواندن، ابزار مناسبی برای ارزیابی مهارت خواندن دانشآموزان پایه سوم دبستان است.
خلاصه ماشینی:
"با بهرهگیری 1- Monroe 2- Kirk 3- Chalfant 4-Neal 5-Gray 6- Bryant 7- Wiederholt 8-Metropolitan 9- Psychological Corporation10-The Woodcock Diagnostic Reading Battery از واژههای کتابهای فارسی قدیم و جدید دبستانی، فرهنگ لغات آزمون برای هر پایه تحصیلی و هر سطح آن تهیه و در ساخت هر سطح از آزمون، واژهها و اصطلاحهای موجود در کتابهای همان پایه و پایههای پیش از آن بهکار گرفته شد وخردهآزمونهای موجود در هر زمینه برگزیده شدند.
جدول 1- زمینهها و خردهآزمونهای موجود در آزمون تشخیص سطح خواندن اصفهان حیطه خردهآزمون 1- درست خواندن 1- خردهآزمون روخوانی متن 2- خردهآزمون خواندن واژهها - با معنی - بدون معنی 2- درک مطلب 1- خردهآزمون درک مطلب یک (درست – نادرست) 2- خردهآزمون درک مطلب دو (چهارگزینهای) 3- خردهآزمون تکمیل جملات 3- آگاهیهای واجشناختی 1- خردهآزمون تجزیه 2- خردهآزمون ترکیب 3- خردهآزمون تشخیص صدا - تجانس (آغازه) - قافیه (پایانه) 1-Chard 2- Dickson 3-Kobayashi 4- Kato5- Haynes 6- Macaruso آزمون بهصورت انفرادی اجرا و پیش از آغاز آزمون برخی ویژگیهای جمعیتشناختی آزمودنی بهکمک پرونده موجود در آموزشگاه یادداشت میشد و مشکلات احتمالی آزمودنی بررسی میگردید.
برای بررسی معنیدار بودن این تفاوت بهعنوان دومین روش بررسی روایی آزمون تحلیل مانوا بهکار برده شد و نتایج تحلیل نشان داد که به جز در خردهآزمونهای خواندن کلمات بدون معنی و تجزیه، در همة خردهآزمونها بین نمرههای خطای آزمون و پایه تحصیلی دانشآموزان تفاوت معنیداری وجود دارد (جدول 3).
برای بررسی معنیداری این تفاوت در دو گروه نارساخوان و عادی نیز آزمون تحلیل مانوا بهکار برده شد و نتایج بهدست آمده نشان داد که در همة خردهآزمونها بین نمرههای خطای دو گروه دانشآموزان عادی و نارساخوان تفاوت معنیداری وجود دارد."