Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر آموزش مدیریت رفتاری به والدین کودکان پیش دبستانی مبتلا به اختلال بیش فعالی با کمبود توجه

نویسنده: ؛ ؛ ؛

زمستان 1384 - شماره 43 علمی-پژوهشی (وزارت بهداشت) (6 صفحه - از 435 تا 440)

کلیدواژه ها : آموزش مديريت رفتاري والدين ،اختلال بيش فعالي با كمبود توجه ،مقياس اندازه‎گيري كانرز والدين ،مقياس رابطه والد- كودك

کلید واژه های ماشینی : والد کودک پیش‌دبستانی مبتلا ،کودک ،مدیریت رفتاری به والد کودک ،اختلال بیش‌فعال با کمبود توجه ،کودک پیش‌دبستانی مبتلا ،آموزش مدیریت رفتاری به والد ،والد ،آموزش مدیریت رفتاری ،تأثیر آموزش مدیریت رفتاری ،آموزش مدیریت رفتاری والد ،درمان ،ADHD ،آموزش ،علامت کودک پیش‌دبستانی مبتلا ،نمره مقیاس ارزیابی کانرز والد ،بیش‌فعال ،والد – کودک پیش‌از آموزش ،اختلال ،دارو ،درمان اختلال بیش‌فعال با کمبود ،نمره متغیر آزمون کانرز والد ،مقیاس اندازه‌گیری کانرز والد ،متغیر آزمون کانرز والد ،بهبود علامت کودک پیش‌دبستانی ،رفتار ،نمره ،– کودک پیش‌از آموزش مدیریت ،متغیر مقیاس اندازه‌گیری کانرز والد ،بررسی نمره مقیاس رابطه والد ،به‌کمک مقیاس اندازه‌گیری کانرز والد

مقدمه: به‌دلیل عوارض جانبی داروها و تأثیر کوتاه‌مدت دارودرمانی در درمان اختلال بیش‌فعالی با کمبود توجه(ADHD) این بررسی با هدف تعیین اثربخشی آموزش مدیریت رفتاری به والدین کودکان پیش‌دبستانی مبتلا به اختلال یادشده در کاهش علایم بیماری انجام شده است.مواد و روش‌کار: این بررسی از آبان 1381 تا شهریور 1382 در درمانگاه کودکان بیمارستان روانپزشکی ایران انجام شد. 18 کودک پیش‌دبستانی (12 پسر، 6 دختر) مبتلا به ADHD با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌کمک مقیاس‌های اندازه‌گیری کانرز والدین و رابطة والد- کودک پیش از آموزش و پس از آن ارزیابی شدند. داده‌های گردآوری شده به‌کمک آزمون آماری t تحلیل گردیدند.یافته‌ها: نمره‌های مقیاس ارزیابی کانرز والدین و آزمون تعامل والد – کودک پیش از آموزش مدیریت رفتاری والدین و پس از آن تفاوت معنی‌داری را نشان دادند.نتیجه‌گیری: آموزش مدیریت رفتاری والدین می‌تواند در بهبود علایم کودکان پیش دبستانی مبتلا به ADHD مؤثر باشد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.