چکیده:
مقدمه: بهدلیل عوارض جانبی داروها و تأثیر کوتاهمدت دارودرمانی در درمان اختلال بیشفعالی با کمبود توجه(ADHD) این بررسی با هدف تعیین اثربخشی آموزش مدیریت رفتاری به والدین کودکان پیشدبستانی مبتلا به اختلال یادشده در کاهش علایم بیماری انجام شده است.مواد و روشکار: این بررسی از آبان 1381 تا شهریور 1382 در درمانگاه کودکان بیمارستان روانپزشکی ایران انجام شد. 18 کودک پیشدبستانی (12 پسر، 6 دختر) مبتلا به ADHD با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهکمک مقیاسهای اندازهگیری کانرز والدین و رابطة والد- کودک پیش از آموزش و پس از آن ارزیابی شدند. دادههای گردآوری شده بهکمک آزمون آماری t تحلیل گردیدند.یافتهها: نمرههای مقیاس ارزیابی کانرز والدین و آزمون تعامل والد – کودک پیش از آموزش مدیریت رفتاری والدین و پس از آن تفاوت معنیداری را نشان دادند.نتیجهگیری: آموزش مدیریت رفتاری والدین میتواند در بهبود علایم کودکان پیش دبستانی مبتلا به ADHD مؤثر باشد.
خلاصه ماشینی:
"از این رو نیاز به بررسی میزان اثربخشی درمانهای غیر دارویی مانند آموزش مدیریت رفتاری والدین در کودکان پیشدبستانی مبتلا به ADHD بیشتر نمایان میشود.
هدف این بررسی تعیین میزان اثربخشی آموزش مدیریت رفتاری به والدین (شیرازی و علاقبندراد، 1379) در بهبود علایم رفتاری کودکان پیشدبستانی مبتلا به ADHD است.
ابزار گردآوری دادهها، مقیاس اندازهگیری کانرز والدین28 و مقیاس رابطه 1- Sonuga-Barke 2- Daley 3- Thompson 4- Anderson5- Williams 6- McGee7s- Bird 8- Canino9- Rubio-Stipec 10- Costello11- Edelbrock 12- Szatmari 13- Offord 14- Boyle15- Freehan 16- Nathan17- Pisterman 18- Firestone19- McGrath 20- Anastopoulos21- Shelton 22- Dupaul23- Strayhorn 24- Weidman25- Food and Drug Administration26- convenience sampling 27- autism28- Conners Parent Rating Scale والد–کودک1 بود.
جدول 3- مقایسه شمار افراد دارای نمرات بالای نقطه برش در متغیرهای آزمون کانرز والدین و رابطة والد – کودک پیش از آموزش والدین و پس از آن متغیر تعداد نمرات بالای نقطه برش پیشازآموزش پساز آموزش مشکلات سلوک مشکلات یادگیری علایم سایکوسوماتیک علایم تکانهای- بیشفعالی علایم اضطراب شاخص بیش فعالی تعامل والد – کودک 12 4 6 6 2 8 9 0 2 3 0 0 1 2 بحث نگرش والدین نسبت به کودکان در گزارش مشکلات رفتاری آنها نقش دارد (تارور- بهرینگ1، بارکلی و کارلسون2، 1985).
1- Tarver-Behring 2- Karlsson3- Befera این پژوهش نشان داد که آموزش مدیریت رفتاری والدین باعث کاهش علایم ADHD در فرزندان آنها میشود و میانگین نمرههای متغیرهای مقیاس اندازهگیری کانرز والدین پیش از آموزش و پس از آن تغییر معنیدار نشان داد.
Journal of American Academy of Child & Adole- scent Psychiatry, 40, 402-408.
Journal of American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 28, 888-896.
Journal of American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 28, 888-896."