Skip to main content
فهرست مقالات

مقایسه مکانیسم های سازگاری نوجوانان کانون اصلاح و تربیت تهران و نوجوانان دبیرستانی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت بهداشت) (7 صفحه - از 29 تا 35)

مقدمه: این پژوهش با هدف مقایسه مکانیسم‌های سازگاری نوجوانان 15 تا 17 ساله کانون اصلاح و تربیت تهران با دانش‌آموزان (15 تا 17 ساله) منطقه شش تهران انجام شد.مواد و روش‌کار: در یک بررسی توصیفی – مقطعی، همه 105 نوجوان کانون (81 پسر و 24 دختر) و 372 نوجوان از مدارس منطقه شش تهران (181 پسر و 191 دختر)، که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای- تصادفی انتخاب شده بودند،‌ پرسش‌نامه مقیاس سازگاری نوجوانان را پر کردند. این ابزار 18 راهبرد و 3 سبک سازگاری را نشان می‌دهد. تحلیل داده ها به‌کمک آزمون‌های ANOVA و t انجام شد. یافته‌ها: پسران و دختران غیربزهکار از سبک سازگاری کارآمد بیشتر از سبک ارجاع به دیگران و از سبک اخیر بیشتر از سبک سازگاری ناکارآمد استفاده کردند. پسران بزهکار دو سبک سازگاری کارآمد و ارجاع به دیگران را بدون تفاوت معنی دار با هم و هر یک از این دو سبک را بیشتر از سبک سازگاری ناکارآمد به‌‌کار گرفتند. دختران بزهکار هر سه سبک سازگاری را بدون تفاوت معنی‌دار با هم به کار بردند. پسران بزهکار از هر سه سبک سازگاری بیشتر از پسران غیربزهکار بهره گرفتند. دختران بزهکار از سبک سازگاری کارآمد کمتر، از سبک سازگاری ناکارآمد بیشتر و از سبک سازگاری ارجاع به دیگران، بدون تفاوت معنی دار با دختران مدارس بهره گرفتند. نتیجه‌گیری: سبک‌های سازگاری پسران بزهکار، در همه زمینه‌ها گسترده‌تر از دختران است و توانایی بالاتری در به‌‌کارگیری منابع بیرونی دارند. دختران بزهکار الگوی بسیار ناموثری از سازگاری دارند و شاید همین الگوی ناموثر، آنها را پذیرای آسیب‌های اجتماعی کرده است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.