Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر آموزش تنش زدایی بر پایه نظریه خودکار آمدی در بهداشت روانی زنان باردار

نویسنده: ؛ ؛ ؛ ؛ ؛

تابستان 1385 - شماره 45 علمی-پژوهشی (وزارت بهداشت) (8 صفحه - از 109 تا 116)

کلیدواژه ها : اضطراب ،استرس ،بارداري ،تنش زدايي ،تئوري خودكارآمدي

کلید واژه های ماشینی : اضطراب ،بهداشت روانی زن باردار ،هدف بررسی تأثیر آموزش تنش‌زدا ،خودکارآمدی ،زن باردار ،بارداری ،تنش‌زدا ،باردار ،تأثیر آموزش تنش‌زدا بر پایه ،آموزش ،استرس ،زن ،مداخله ،اضطراب صفت ،میانگین نمره خودکارآمدی گروه آزمایش ،اضطراب حالت ،تأثیر مداخله آموزشی تنش‌زدا ،گواه میانگین نمره اضطراب حالت ،بهداشت روان ،کاهش اضطراب و استرس زن ،گروه آزمایش و گواه ،گروه آزمایش و گواه بررسی ،آموزش تنش‌زدا بر پایه نظریه ،گواه ،کاهش اضطراب ،گروه آزمایش ،درمانگاه بارداری از آموزش تنش‌زدا ،مداخله آموزشی ،گروه گواه ،خودکارآمدی در بهداشت روانی

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش تنش‌زدایی بر پایه نظریه خودکارآمدی در بهداشت روانی زنان باردار انجام شده است.مواد و روش‌کار: در این کارآزمایی بالینی، 110 زن در نخستین بارداری خود که دارای اضطراب متوسط به‌ بالابودند، در دو گروه آزمایش و گواه بررسی شدند. گروه آزمایش افزون بر مراقبت‌های معمول درمانگاه بارداری از آموزش تنش‌زدایی، بر پایه خودکارآمدی بهره گرفتند و گروه گواه تنها از مراقبت‌های عادی دوران بارداری برخوردار شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه اضطراب موقعیتی و سرشتی مقیاس اسپیلبرگر، مقیاس استرس درک شده کوهن، کامارک و مرملشتین و مقیاس خودکارآمدی نظامی و همکاران بهره گرفته شد. تحلیل داده‌ها به‌کمک آزمون‌های t ، خی‌دو، من‌ویتنی و ویلکاکسون انجام شد.یافته‌ها: این برنامه آموزشی، ضمن افزایش میزان خودکارآمدی، سبب کاهش معنی‌دار سه متغیر وابسته ( اضطراب حالت، اضطراب صفت و استرس درک شده ) در گروه آزمایش شد.نتیجه‌گیری: این مداخله آموزشی بیانگر کاربرد مؤثر نظریه خودکارآمدی در انجام تنش زدایی و کاهش اضطراب و استرس زنان باردار است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.