Skip to main content
فهرست مقالات

پیامدهای شناختی کودک آزاری در دختران نوجوان

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت بهداشت)/ISC (6 صفحه - از 140 تا 145)

کلید واژه های ماشینی : کودکان ،آزار ،کودک‌آزاری ،کودک‌آزاری در دختران نوجوان ،نوجوانان ،حافظه ،هوش ،مغز ،Child ،آزمون ،غفلت ،بررسی نمرات آزمون کودک‌آزاری ،دبیرستان ،پژوهش ،ضریب همبستگی ،پرسش ،عادی ،تفاوت هوش نوجوانان دختر ،دقت ،نوجوانان دختر ،کودک دچار آزار و غفلت ،پرسش‌نامه ،نمره ،حافظه و کودک‌آزاری همبستگی ،National Clearing House Child Abuse ،پرسش‌نامه کودک‌آزاری ،غفلت شایع‌ترین شکل کودک‌آزاری ،حافظه نوجوانان دختر ،رشد ،گروه عادی

خلاصه ماشینی:

"پرسش اصلی در این پژوهش این 1- Mash 2- Wolfe3- handicapped 4- violence5- Margolin 6- Gordis7- National Clearing House on Child Abuse and Neglect Information8- Edleson 9- Lowenthal10- Glasser 11- Eckenrode12- Laird 13- Doris14- Kaplan 15- Bush 16- Doreen 17- Mullen 18- Fleming 19- Harter 20- Taylor 21- Paolucci 22- Genuis 23- Violeto 24- Thompson 25- Kingree 26- Desai است که آیا ویژگی‌های شناختی (هوش، حافظه و دقت) نوجوانان دختر آزاردیده و عادی تفاوت دارد؟ مواد و روش‌کار این پژوهش علی- مقایسه‌ای است. برای گردآوری داده‌ها ابزارهای زیر به‌کار برده شد: پرسش‌نامه کودک آزاری: پس از بررسی پیشینه کودک‌آزاری و نظریه‌های مرتبط با این پدیده و با بهره‌گیری از پرسش‌نامه کودک‌آزاری محمدخانی و همکاران (به نقل از لعلی، 1382) که دارای 38 پرسش است و چهار حوزه آزار بدنی، جنسی و عاطفی و غفلت را بررسی می‌نماید، 61 پرسش ساخته شد. این آزمون در ایران هنجاریابی شده و میانگین هوشبهر در دوره دبیرستان 09/112 (انحراف معیار آن 54/14) به‌دست آمده است و آزمونی ساده برای سنین دبیرستان می‌باشد (دفتر مشاوره و تحقیق آموزش و پرورش،1373). 1 نتایج به‌دست آمده در این پژوهش در ارتباط با معنی‌دار نبودن تفاوت هوش نوجوانان دختر آزاردیده و عادی با پژوهش‌های هوبز و هانک (1999)، مارگالین و گوردیس (2000) و هیلدیارد1 و ولف (2002) متفاوت است. اما در کشور ما به‌دلیل 1- Hildyard 2- Elliot3- Avery 4- Fishman5- Hoshiko نبودن منبع رسمی برای رسیدگی به کودک‌آزاری و عدم مراجعه این کودکان به سازمان پزشکی قانونی به‌جز در موارد بسیار حاد، دسترسی به کودکان آزاردیده بسیار دشوار است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.