Skip to main content
فهرست مقالات

رابطه میزان استرس با ناامیدی در دانشجویان ساکن خوابگاه ها

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت بهداشت)/ISC (6 صفحه - از 154 تا 159)

کلیدواژه ها : استرس‌ ،‫داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ،‌ خوابگاه‌ ،ناامیدی

کلید واژه های ماشینی : استرس ،رابطه میزان استرس با ناامیدی ،ناامیدی ،دانشجویان ،دانشجویان ساکن خوابگاه‌های دانشگاه تهران ،دانشجویان ساکن خوابگاه‌ها ،متغیر عوامل فشارزای روانی ،ناامیدی در دانشجویان ساکن ،میزان ناامیدی دانشجویان ،متغیر ،ضریب همبستگی ،هدف بررسی رابطه میزان استرس ،تحلیل رگرسیون و ضریب همبستگی ،روانی ،رگرسیون و ضریب همبستگی تحلیل ،تحلیل رگرسیون ،عوامل و مشکلات استرس‌‌زای ،متغیر ناامیدی ،رابطه ،میان دانشجویان ساکن خوابگاه‌های دانشگاه ،ازدواج ،میزان ناامیدی دانشجویان مقطع کارشناسی ،ناامیدی دانشجویان مقطع کارشناسی رابطه ،سنی ،عامل استرس‌‌زا میزان ناامیدی ،مشکلات استرس‌‌زای دوران تحصیلی ،پژوهش ،ازدواج میزان ناامیدی دانشجویان ،متغیر میزان ناامیدی دانشجویان ،عوامل استرس‌زا

مقدمه: این‌ پژوهش‌ با هدف‌ بررسی‌ رابطه میزان‌ استرس‌ با ناامیدی‌ در دانشجویان‌ ساکن‌ خوابگاه‌های‌ دانشگاه‌ تهران‌ انجام‌ شده‌ است‌.مواد و روش‌کار‌: آزمودنی‌های‌ این پژوهش‌ توصیفی- مقطعی، 551 نفر (246 دختر و 305 پسر) بودند که‌ به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای- تصادفی انتخاب و به‌‌کمک‌ پرسش‌نامه‌ سنجش‌ استرس‌ و آزمون‌ ناامیدی‌ بک‌ ارزیابی‌ شدند. داده‌های‌ پژوهش‌ به‌ کمک‌ آزمون‌‌های آماری‌ خی‌دو‌، تحلیل‌ واریانس‌، تحلیل‌ رگرسیون‌ و ضریب‌ همبستگی‌ تحلیل‌ شدند. یافته‌ها: این‌ بررسی‌ نشان‌ داد که رابطه‌ میان پنج‌ متغیر عوامل‌ فشارزای‌ روانی‌ با متغیر ناامیدی‌ معنی‌دار است (05/0p< ). هم‌چنین‌ بین‌ مجموعه‌ عوامل‌ و مشکلات‌ استرس‌‌زای‌ دوران‌ تحصیل‌ با میزان‌ ناامیدی‌ دانشجویان‌ مقطع‌ کارشناسی‌ رابطه‌ مثبت‌ دیده شد.نتیجه‌گیری‌: میزان استرس‌ می‌تواند در ارتباط مستقیم با میزان ناامیدی دانشجویان باشد.

خلاصه ماشینی:

"1- Dixon 2- Rumford3- Heppner 4- Lips5- Bonner 6- Rich7- Anderson 8- Ferguson9- Schotte 10- Clum11- Bernard 12- Koplik13- Devito 14- Mayes15- McConatha 16- Kanner17- Coyne 18- Schaefer19- Lazarus 20- Beck Hopelessness Scale جدول 1- خلاصه‌ نتایج تحلیل‌ رگرسیون‌ متغیرهای‌ فردی‌ و روانی‌ با ‌ناامیدی متغیر R 2 R نمره F Beta B عوامل‌ فشارزای‌ روانی‌ 354/0 125/0 * 678/40 216/0 224/0 معدل‌ پیشرفت‌ تحصیلی‌ 385/0 023/0 * 635/24 121/0- 316/0- عوامل‌فشارزای ‌مالی ‌و اقتصادی‌ 407/0 018/0 * 700/18 199/0 205/0 عوامل‌ فشارزای‌ رفاهی‌ 425/0 015/0 * 496/15 191/0- 168/0- عوامل‌ فشارزای‌ تحصیلی‌ 438/0 011/0 * 302/13 202/0 276/0 عوامل‌ فشارزای‌ ازدواج‌ 454/0 015/0 * 105/12 137/0 311/0- *p<05/0 در تحلیل‌ رگرسیون‌ انجام‌ ‌شده مجموعه‌ متغیرهای‌ فردی‌ و تحصیلی‌، سن‌، معدل‌، سال‌های تحصیل‌ در دانشگاه‌، شمار ترم‌‌های مشروطی‌ و مدت‌ سکونت‌ در خوابگاه‌، همراه با متغیرهای‌ فشارزای‌ روانی‌ شامل‌ عوامل‌ و مشکلات‌ استرس‌زای‌ شخصی‌، جسمی‌ و بهداشتی‌، خانوادگی‌، اقتصادی‌، اجتماعی، شغلی، تحصیلی‌، هیجانی‌، استرس‌های‌ ناشی‌ از داغدیدگی‌ و رویدادهای‌ پیش‌بینی‌نشده، ازدواج‌ و استرس‌های‌ فیزیولوژیک‌ و روانی‌، به‌عنوان‌ پیش‌‌بینی‌‌کننده‌ و متغیر ناامیدی‌ به‌‌عنوان‌ متغیر ملاک‌ یا وابسته‌ مورد بررسی قرار گرفت. همان‌گونه که یافته‌های ارایه‌ شده‌ در جدول‌ 2 نشان‌ می‌دهند به‌ترتیب اولویت میان‌ عوامل‌ استرس‌‌زای‌ شخصی‌، روانی‌- اجتماعی‌، اقتصادی‌، تحصیلی‌، فیزیولوژیک‌، جسمی‌ و بهداشتی‌، هیجانی‌، اجتماعی‌، خانوادگی‌، شغلی‌ و رفاهی‌ دانشجویان‌ مجرد با میزان‌ ناامیدی‌ آنان‌ رابطه‌ مثبت‌ و معنی‌دار وجود دارد، در حالی‌‌که‌ این‌ ارتباط‌ در گروه‌ دانشجویان‌ متأهل‌ به‌ ترتیب‌ اولویت‌ در متغیرهای‌ فیزیولوژیک‌، روانی‌- اجتماعی‌، ازدواج‌، جسمی‌ و بهداشتی‌، اجتماعی‌، مالی‌ و اقتصادی‌، داغدیدگی‌ و تحصیلی‌ مثبت‌ و معنی‌دار است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.