Skip to main content
فهرست مقالات

اختلال پس از استرس ضربه ای در دانش آموزان زلزله بم مقیم شهر کرمان چهار ماه پس از زمین لرزه

نویسنده: ؛ ؛

تابستان 1385 - شماره 45 علمی-پژوهشی (وزارت بهداشت) (4 صفحه - از 165 تا 168)

کلیدواژه ها : زمين‌لرزه, اختلال پس از استرس ضربه‌اي ،شيوع ،ايران ،بم

کلید واژه های ماشینی : PTSD ،زمین‌لرزه ،پژوهش بررسی میزان شیوع اختلال ،بم ،دانش‌آموز ،اختلال ،استرس ،کرمان ،دانش‌آموز زلزله بم مقیم شهر ،استرس ضربه در دانش‌آموز زلزله ،دختر ،آسیب ،زلزله بم مقیم شهر کرمان ،آسیب بدنی ،گروه سنی ،میزان شیوع ،کودک ،پرسش‌نامه ،دست دادن بستگان ،بستگان درجه‌یک ،دست دادن بستگان درجه‌یک ،ویرانی ،پژوهش ،ماه پس از زمین‌لرزه ،سال میزان PTSD ،پرسش‌نامه PTSD ،شهر ،میزان اختلال PTSD ،شیوع PTSD ،میزان شیوع PTSD

مقدمه: هدف این پژوهش بررسی میزان شیوع اختلال پس از استرس ضربه‌ای (PTSD) در دانش‌آموزان بم چهار ماه پس از زمین‌لرزه که برای تحصیل و ادامه زندگی به کرمان مهاجرت کرده بودند و ارتباط آن با ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و عوامل مرتبط با زمین‌لرزه بود. مواد و روش‌کار: پرسش‌نامه PTSD یول والدین در اختیار 243 دانش‌آموز زیر 15 سال (175 پسر و 68 دختر) قرار گرفت تا والدین آنها در منزل تکمیل کنند. پرسش‌نامه PTSD واتسون را 160 دانش‌آموز دبیرستانی بالای 15 سال (56 پسر و 104 دختر) در مدرسه تکمیل کردند. پرسش‌نامه جمعیت‌شناختی، اطلاعات مربوط به آسیب بدنی, ویران‌شدن خانه‌ها و از دست دادن بستگان را نیز هر دو گروه سنی تکمیل کردند. یافته‌ها: 8/90% دانش‌آموزان زیر 15 سال, یکی از بستگان درجه یک را در زمین‌لرزه از دست داده بودند, خانه‌های 81% آنان به‌طور کلی ویران شده بود و 4/89% آسیب بدنی دیده بودند. 4/94% دانش آموزان بالای 15 سال یکی از بستگان درجه یک خود را در زمین‌لرزه از دست داده بودند, 4/89% ویرانی خانه‌های خود را گزارش کردند و 6/80% دچار آسیب بدنی شده بودند. در دانش‌آموزان زیر 15 سال میزان PTSD در 2/52% پسران و 59% دختران وجود داشت که تفاوت از نظر آماری معنی‌دار بود (01/0p< ). در دانش‌آموزان بالای 15 سال, 5/37% پسران و 5/33% دختران مبتلا به PTSD بودند که تفاوت معنی‌دار نبود. نتیجه‌گیری: میزان اختلال PTSD در کودکان و نوجوانان به‌دنبال زمین‌لرزه شدید قابل توجه است و برنامه‌ریزی برای تشخیص و مداخله درمانی ضروری به‌نظر می‌رسد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.