Skip to main content
فهرست مقالات

آیا اختلال بیش فعالی با کمبود توجه در ویژگی های بالینی مانیای کودکان و نوجوانان مؤثر است؟

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت بهداشت)/ISC (7 صفحه - از 197 تا 203)

کلیدواژه ها :

نوجوانان ،کودکان ،اختلال دوقطبی ،مانیا ،اختلال بیش فعالی با کمبود توجه

کلید واژه های ماشینی : مانیا، ADHD، اختلال، BPD، کودکان و نوجوانان، بیماران، گروه BPD + ADHD، مانیای کودکان و نوجوانان مؤثر، بالینی، گروه BPD

هدف: این بررسی با هدف تعیین اثرات همبودی با اختلال بیش فعالی با کمبود توجه(ADHD) بر ویژگی های بالینی اختلال دوقطبی (BPD) در کودکان و نوجوانان بستری در بیمارستان، انجام شد. روش : ویژگی های بالینی 20 کودک و نوجوان 18-6 ساله مبتلا به BPD، بر پایه مصاحبه تشخیصی K-SADS و تشخیص بالینی دو روانپزشک کودک و نوجوان، در دو گروه با و بدون ADHD ارزیابی و مقایسه شد. یافته ها: 35% بیماران سابقهADHD داشتند. بروزBPD در گروهBPD+ADHD زودرس تر بود. میزان اختلال های همبود نیز در این گروه بالاتر از گروه BPD خالص بود. نتیجه گیری: به نظر می رسد افراد مبتلا بهBPD+ADHD گروه ویژه ای از بیماران دو قطبی هستند؛ در این گروه بیماری های همراه فراوان تر، سن بروز مانیا پایین تر و چگونگی شروع بیماری بیشتر به شکل تحت حاد می باشد. بنابراین ممکن است ADHD پیش درآمد اختلال دو قطبی در کودکان و نوجوانان باشد.

خلاصه ماشینی: "- Geller 2- Wozniak3- Mundy 4- Mennin5- Faraone 6- Quackenbush7- Kutcher 8- Robertson9- Boulos 10- Chaban11- Reddy 12- Girimaji13- Srinath 14- Duffy15- Alda 16- Fusee17- Grof 18- Janardhan 19- Seshadri 20- Subbakrishna21- Legoca 22- Kafantaris 23- Coletti 24- Dicker25- Padula 26- Kane27- Spencer 28- Wilens 29- Meltzer 30- Goodman31- Ford 32- Simmons33- Gatward 34- Fristad35- Weller 36- Klein 37- Pine 38- Carlson39- Angold 40- Costello41- Erkanli 42- Harrington43- Myatt 44- Keenan45- Tsuang 46- Kiely47- Ablon روش کودکان و نوجوانان 18-6 ساله‌ای که در بخش‌های روانپزشکی کودک و نوجوان دو بیمارستان امام حسین (ع) و روزبه با شکایت از علایم مانیا بستری شده بودند، در صورت داشتن اختلال خلقی دو قطبی بر پایه معیارهای DSM-IV (انجمن روانپزشکی آمریکا1، 1994) و تشخیص دو روانپزشک فوق‌تخصص کودک و نوجوان، در طرح وارد می‌شدند. جدول 1- ویژگی‌های بالینی بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی (BPD)1 (20=n) ویژگی‌های بالینی گروه ADHD 2 (7n= ) گروه بدونADHD (13n=) نمره‌ خی‌دو شکل بروز حاد تحت حاد 6/28% 4/71% 8/53% 2/46% 45/0 05/0 نوع حمله خلقی مختلط مانیای تیپیک علایم سایکوتیک حملات قبلی مانیا (2-1) 1/57% 9/42% 4/71% 9/42% 8/30% 2/69% 5/61% 0% 6/3* *p<05/0, 1- bipolar disorder, 2- attention deficit hyperactivity disorder جدول 2- میانگین و انحراف معیار نمره‌های آزمودنی‌های دو گروه ADHD و بدون ADHD بر حسب ابزار به‌کار برده شده میانگین (انحراف معیار) میانگین (انحراف معیار) نمره t نمره CGAS1 پیش از بروز بیماری 4/71 (9/6) 5/77 (9/7) 8/2 افت عملکرد (CGAS) 3/14 (9/7) 7/25 (7/25) 2/2* میزان همبودی 3/3 (76/0) 3/1 (2/1) 4/4* نمرات کلی‌ ابزارهای گزارشگری YMRS2 HAM-A 3 HAM-D 4 96/38 (3/13) 8 (3/3) 8/7 (3/3) 8/41 (8/12) 9/5 (8/4) 8 (5/5) 28/0 1/1 07/0 *p<05/0, **p<001/0, 1- Childrens’ Global Assessment Scale, 2- Young Mania Rating Scale, 3- Hamilton Anxiety Rating Scale, 4- Hamilton Rating Scale for Depression بحث این بررسی میزان شیوع ADHD را در کودکان و نوجوانانی که به‌دلیل ابتلا به مانیا بستری شده بودند 35% نشان داد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.