Skip to main content
فهرست مقالات

ارزیابی روایی ابعاد الگوی سه بخشی اضطراب و افسردگی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت بهداشت) (7 صفحه - از 223 تا 229)

کلیدواژه ها : اضطراب اجتماعی ،مدل سه بخشی اضطراب و افسردگی ،روایی همگرا ،روایی واگرا

کلید واژه های ماشینی : الگوی سه‌بخشی اضطراب و افسردگی ،اضطراب ،افسردگی ،ابعاد الگوی سه‌بخشی اضطراب ،دختران ،مقیاس ،نوجوانان ،نظریه سه‌بخشی اضطراب و افسردگی ،مقیاس اضطراب اجتماعی ،اضطراب اجتماعی ،افسردگی کلارک و واتسون ،اضطراب عمومی ،اضطراب و افسردگی کلارک ،اضطراب عمومی و افسردگی ،افسردگی و اضطراب ،SAD ،Child ،اختلال‌های ،الگوی سه‌بخشی کلارک و واتسون ،نمره ،روایی ،نظریه سه‌بخشی کلارک و واتسون ،ارتباط میان علایم اضطراب اجتماعی ،کودکان ،اضطراب اجتماعی و اضطراب عمومی ،ارزیابی روایی ابعاد ،پرسش‌نامه ،SAS ،نگرانی اجتماعی و اضطراب عمومی ،میان افسردگی و اضطراب عمومی

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی روایی ابعاد سه گانه الگوی سه بخشی اضطراب و افسردگی کلارک و واتسون و بررسی تفاوت های دو جنس در اضطراب اجتماعی، اضطراب عمومی و افسردگی در نمونه ای از نوجوانان بود. روش: در یک بررسی توصیفی- مقطعی 403 دانش آموز مقطع راهنمایی و دبیرستان (225 دختر و 178پسر) که به روش نمونه گیری خوشه ای- تصادفی انتخاب شده بودند به پرسش نامه های مقیاس اضطراب اجتماعی برای نوجوانان، مقیاس تجدیدنظرشده اضطراب آشکار کودکان، و آزمون افسردگی کودکان پاسخ دادند. نخست به کمک ماتریس همبستگی، روایی همگرا و واگرای الگوی سه بخشی اضطراب و افسردگی سنجیده شد. سپس برای مقایسه میانگین اختلال های اضطراب و افسردگی دو گروه، آزمون t به کار برده شد. یافته ها: یافته های به دست آمده از روایی همگرا و واگرا، الگوی سه بخشی اضطراب و افسردگی را تأیید نمودند. در مقایسه با پسران، دختران نگرانی های اجتماعی (01/0p< )، اضطراب عمومی (01/0p< ) و افسردگی (001/0p< ) بیشتری گزارش کردند. نتیجه گیری: الگوی سه بخشی اضطراب و افسردگی با وجود محدودیت های آن مورد تأیید قرار گرفت.

خلاصه ماشینی:

"- Garber 2- Weiss3- Shanley 4- Hodges5- Craighead 6- Clark7- Watson 8- tripartite theory of anxiety and depression9- physiological arousal 10- positive affectivity11- Somoza 12- Steer13- Beck 14- Strauss15- Last 16- Hersen17- Kazdin 18- Francis19- Davidson 20- Hughes21- George 22- Blazer23- Kavanagh 24- Hops روش این بررسی از نوع توصیفی- مقطعی است. S. پسر 42/5 (53/1) نگرانی/ تمرکز دختر 47/3 (38/2) 06/3 01/0 پسر 26/2 (66/1) نمره کل اضطراب دختر 57/12 (72/4) 15/3 01/0 پسر 91/9 (21/4) افسردگی دختر 07/17 (77/5) 14/5 001/0 پسر 59/11 (67/5) *df=401 جدول 3- ماتریس همبستگی میان نمره‌های به‌دست آمده در پرسش‌نامه‌های به‌کار برده شده متغیرها FNE1 SAD-N2 SAD-G3 SAS-A4 CDI5 SAD-N *31/0 1 SAD-G *41/0 *35/0 1 SAS-A **84/0 *67/0 **73/0 1 CDI *39/0 *30/0 *28/0 *40/0 1 RCMAS **62/0 *29/0 *35/0 **59/0 **67/0 *p&lt;01/0 ، **p&lt;001/0, 1- Fear of Negative Evaluation, 2- Social Avoidance and Distress-New, 3- Social Avoidance and Distress-Genera, 4- Social Anxiety Scale for Adolescents, 5- Children Depression Inventory بحث همان‌گونه که گفته شد هدف این پژوهش بررسی روایی ابعاد سه گانه نظریه سه بخشی اضطراب و افسردگی کلارک و واتسون (1991) و هم‌چنین بررسی تفاوت‌های جنسی در نگرانی اجتماعی، اضطراب عمومی و افسردگی در گروهی از نوجوانان ایرانی بود. لازم است در بررسی‌های آینده برای درک بهتر ماهیت این دو اختلال و کشف عامل‌های مشترک و اختصاصی آنها - Inderbitzen 2- Hope3- Waiters 4- Dandes5- Wick 6- Shaw7- Stone 8- Kashani 9- Orvaschel 10- Rosenberg11- Reid 12- Lewinsohn13- Hopes 14- Roberts15- Seeley 16- Andrews17- Nelson 18- Politano19- Wendel 20- Mayhall21- Bernstein 22- Garfinkel23- Hoberman از ابزارهای گوناگون سنجش اضطراب و افسردگی (برای نمونه، مصاحبه‌های بالینی و مشاهده رفتاری) در کنار ابزارهای خودسنجی و روش آماری تحلیل عاملی بهره گرفته شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.