چکیده:
هدف: به علت اهمیت تأثیر شیوه تربیتی والدین بر رفتار نوجوانان، این پژوهش با هدف بررسی ارتباط میان شیوه تربیتی والدین و مشکلات رفتاری دانشآموزان نوجوان مدارس شهر تبریز انجام شده است.روش: پژوهش حاضر یک بررسی مقطعی است و در آن 360 (224 دختر، 136 پسر) نفر دانشآموز نوجوان از مدارس دولتی شهر تبریز به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و بهکمک پرسشنامه شیوه تربیتی والدین و مقیاس مشکلات رفتاری بررسی شدند. تحلیل دادهها به کمک روشهای آمار توصیفی و آزمونهای آماری تحلیل واریانس یکطرفه و LSD انجام شد. یافتهها: بیشترین درصد دانشآموزان نوجوان، شیوه تربیتی والدین را اقتدارمنش گزارش کرده بودند و نیز بیشتر آنها مشکلات رفتاری در حد متوسط داشتند (به ترتیب 7/39% و 2/39%). ارتباط آماری معنیداری بین شیوه تربیتی والدین با مشکلات رفتاری دیده شد (05/0p<).نتیجهگیری: شیوههای تربیتی والدین بر چگونگی مشکلات رفتاری نوجوانان تأثیر میگذارند.
خلاصه ماشینی:
"ابزارهای بهکار بردهشده در این پژوهش، دو پرسشنامه به شرح زیر بود: 1- Townsend 2- Byrne3- Haddock 4- Poston5- responsiveness 6- demandingness 7- authoritative 8- authoritarian 9- permissive 10- indulgent 11- Hetthrington 12- Reiss13- Goldstein 14- Heaven15-Choa 16- Walker17- Black 18- Beyer 19- Goossens 20- Aunola21- Statin 22- Nurmi23- Lamborn 24- Mounts 25- Steinberg 26- Dornbuch 1- پرسشنامه شیوه تربیتی والدین1 (دارلینگ2 و اشتینبرگ، 1993) دیدگاه نوجوانان را در زمینه شیوه تربیتی (اقتدارمنش، قدرتگرا، سهلگیر و بیکفایت) ارزیابی میکند و در مقیاس شش درجهای لیکرت به صورت کاملا موافقم، موافقم، نسبتا موافقم، نسبتا مخالفم، مخالفم و کاملا مخالفم پاسخ داده میشود.
جدول 1- توزیع فراوانی دانشآموزان نوجوان (360=n) بر حسب گروه سنی، پایه تحصیلی، معدل و رضایت از والدین متغیر فراوانی (%) سن (سال) 15- 14 17- 16 19- 18 60 (6/16) 217 (4/60) 83 (0/23) پایه تحصیلی اول دوم سوم چهارم 92 (5/25) 41 (4/11) 104 (8/28) 123 (1/34) معدل تحصیلی 13-10 16-14 20-17 38 (5/10) 132 (6/36) 120 (2/33) رضایت از والدین هر دو پدر مادر هیچکدام 173 (0/48) 26 (2/7) 65 (0/18) 96 (6/26) 1- Parenting style Inventory II 2- Darling 3- Problem Behavior Scale 4- Dekovic 5- Noom 6- Meeus7- Least Significant Differences جدول 2، توزیع فراوانی دیدگاه دانشآموزان مورد بررسی را در زمینه شیوه تربیتی والدین نشان میدهد.
1- Oliva همچنین این بررسی ارتباط آماری معنیداری بین شیوه تربیتی والدین با مشکلات رفتاری نشان داد، به طوریکه بالاترین میانگین مشکلات رفتاری دانشآموزان نوجوان (0/26) مربوط به شیوه تربیتی بیکفایت و کمترین میانگین آن (9/1) مربوط به شیوه تربیتی اقتدارمنش بود."