Skip to main content
فهرست مقالات

چگونگی راه اندازی اولین آزمون ساختار یافته عینی - بالینی روانپزشکی در ایران و میزان رضایت استادان، دستیاران و بیماران استاندارد شده از آن

نویسنده: ؛ ؛ ؛ ؛

بهار 1386 - شماره 48 علمی-پژوهشی (وزارت بهداشت) (7 صفحه - از 5 تا 11)

کلیدواژه ها : آزمون روانپزشکی ،آزمون‌های بالینی ،آزمون ساختار یافته عینی ،بالینی (OSCE) ،ارزشیابی دستیاران ،آزمون ساختار‌يافته عيني- باليني (OSCE)

کلید واژه های ماشینی : دستیار ،OSCE ،روانپزشک ،آزمون ،بیمار ،دستیار و بیمار استاندارد‌شده ،بیمار استاندارد‌شده ،رضایت ،استاد ،دانش‌نامه ،ارزیاب ،دانش‌نامه شفاهی ،ارزیابی ،بالینی روانپزشک ،آزمون شفاهی روانپزشک ،آزمون دانش‌نامه شفاهی ،امتحان ،آزمون دانش‌نامه ،دستیار آزمون رایج دانش‌نامه ،توانایی ،هاجز ،آزمون دانش‌نامه تخصصی شفاهی ،آزمون رایج دانش‌نامه شفاهی ،آزمون شفاهی ،ایران و میزان رضایت استاد ،دستیار زمان ایستگاه ،نظر دستیار شرکت‌کننده در آزمون ،ایستگاه جمع‌بندی ارزیابی ،آزمون OSCE رضایت ،نظر

هدف: این بررسی با هدف بازبینی چگونگی راه اندازی نخستین تجربه آزمون ساختار‌یافته عینی- بالینی (OSCE) روانپزشکی و نیز بررسی میزان رضایتمندی از این شیوه در مقایسه با روش‌های رایج انجام آزمون‌های شفاهی روانپزشکی از سوی دستیاران، استادان و بیماران استانداردشده انجام شده است.روش: 22 دستیار سال آخر روانپزشکی در نه ایستگاه با حضور هشت بیمار استانداردشده و یک ایستگاه جمع‌بندی ارزیابی شدند. زمان هر ایستگاه 12 دقیقه بود. در هر کدام از این ایستگاه‌ها دو ارزیاب به‌طور مستقل به ارزیابی دستیار بر پایه جدول‌های نمره‌دهی تعیین‌شده پرداختند. پس از آزمون از استادان، دستیاران و بیماران استانداردشده نظرسنجی شد. این نظرخواهی سه هفته بعد و بی‌درنگ پس از انجام آزمون دانش‌نامه تخصصی شفاهی از همین دستیاران انجام شد.یافته‌ها: دستیاران زمان ایستگاه‌ها، اطلاعات ارایه‌شده پیش از آزمون و توانایی آزمون در برآورد توانمندی‌های دستیار را خوب توصیف کردند. 75% دستیاران رضایت خود را از حضور در چنین آزمونی ابراز داشتند. بیشتر دستیاران آزمون رایج دانش‌نامه شفاهی را خالی از جنبه‌های عدالت‌مندانه، عینیت و حتی شباهت به فضای واقعی بالینی گزارش کردند. استادان ارزیابی‌کننده نیز هدف‌های ایستگاه‌ها، زمان و عملکرد بیماران استانداردشده را خوب گزارش کردند. بیماران استانداردشده نیز تمایل خود را برای حضور دوباره در چنین تجربه‌ای ابراز نمودند.نتیجه‌گیری: برگزاری رضایت‌بخش و دقیق آزمون OSCE رضایت شرکت‌کنندگان (دستیاران)، ارزیاب‌ها ( استادان) و بیماران استانداردشده را به دنبال دارد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.