چکیده:
هدف: این بررسی با هدف بازبینی چگونگی راه اندازی نخستین تجربه آزمون ساختاریافته عینی- بالینی (OSCE) روانپزشکی و نیز بررسی میزان رضایتمندی از این شیوه در مقایسه با روشهای رایج انجام آزمونهای شفاهی روانپزشکی از سوی دستیاران، استادان و بیماران استانداردشده انجام شده است.روش: 22 دستیار سال آخر روانپزشکی در نه ایستگاه با حضور هشت بیمار استانداردشده و یک ایستگاه جمعبندی ارزیابی شدند. زمان هر ایستگاه 12 دقیقه بود. در هر کدام از این ایستگاهها دو ارزیاب بهطور مستقل به ارزیابی دستیار بر پایه جدولهای نمرهدهی تعیینشده پرداختند. پس از آزمون از استادان، دستیاران و بیماران استانداردشده نظرسنجی شد. این نظرخواهی سه هفته بعد و بیدرنگ پس از انجام آزمون دانشنامه تخصصی شفاهی از همین دستیاران انجام شد.یافتهها: دستیاران زمان ایستگاهها، اطلاعات ارایهشده پیش از آزمون و توانایی آزمون در برآورد توانمندیهای دستیار را خوب توصیف کردند. 75% دستیاران رضایت خود را از حضور در چنین آزمونی ابراز داشتند. بیشتر دستیاران آزمون رایج دانشنامه شفاهی را خالی از جنبههای عدالتمندانه، عینیت و حتی شباهت به فضای واقعی بالینی گزارش کردند. استادان ارزیابیکننده نیز هدفهای ایستگاهها، زمان و عملکرد بیماران استانداردشده را خوب گزارش کردند. بیماران استانداردشده نیز تمایل خود را برای حضور دوباره در چنین تجربهای ابراز نمودند.نتیجهگیری: برگزاری رضایتبخش و دقیق آزمون OSCE رضایت شرکتکنندگان (دستیاران)، ارزیابها ( استادان) و بیماران استانداردشده را به دنبال دارد.
خلاصه ماشینی:
"هدفهای عملی توافقشده برای نخستین OSCE عبارت بودند از: 1- توانایی برقراری ارتباط با مراجع، - Objective Structured Clinical Examination2- Harden 3- Gleeson4- Leichner 5- Sisler6- Harper 7- encounter8- Yudkowsky 9- Cogbill10- Sullivan 11- Clardy12- Hodges 13- Lofchy14- Hanson 15- McNaughton16- Regehr 17- Sloan18- Donnely 19- Schwartz20- Turnbull 21- Cohen22- Individual Patient Assessment23- Sauer 24- Santhouse25- Blackwood 26- Walters27- Osborn 28- Raven29- standardized patients 2- توانایی گرفتن شرح حال، 3- مهارت جمعبندی کردن، 4- مهارت انجام معاینه بالینی، 5- مهارت دادن اطلاعات، 6- توانایی آزمایش بیمار، 7- توانایی تفسیر دادهها و آزمایشها، 8- توانایی رازداری (اخلاق پزشکی)، 9- توانایی عملکرد در موارد مشکل، 10- توانایی عملکرد در شرایط دشوار، 11- مهارت در زمینه روانپزشکی قانونی، 12- توانایی برخورد با موارد اورژانس، 13- توانایی ارزیابی ظرفیت بیمار، 14- توانایی مدارا با هیجانات بیمار و 15- توانایی آموزشدادن."