Skip to main content
فهرست مقالات

ارزیابی کیفی نخستین آزمون ساختار یافته عینی - بالینی (Osce) روانپزشکی در ایران

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت بهداشت) (5 صفحه - از 12 تا 16)

کلیدواژه ها : ایران ،روانپزشکی ،بالینی (OSCE) ،آزمون ساختاریافته عینی ،آزمون ساختاریافته عینی- بالینی (OSCE)

کلید واژه های ماشینی : OSCE ،دستیاران ،روانپزشکی ،ارزیابی ،آزمون ،دیدگاه دستیاران مصنوعی‌بودن فضای ایستگاه ،استادان ،شیوه آزمون رایج روانپزشکی دستیاری ،پیشنهادهای دستیاران و استادان ،بیمار استاندارد‌شده ،هاجز ،نارسایی‌های ،دیدگاه دستیاران و استادان ،آزمون رایج روانپزشکی دستیاری برتری ،ارزیابی کیفی نخستین آزمون ،امتحان ،ارزیابی کیفی دیدگاه‌های دستیاران ،مزایای OSCE ،روش بحث گروهی متمرکز استادان ،اضطراب ،برگزاری ،امتحان دانش‌نامه شفاهی اشاره ،شیوه سنتی آزمون روانپزشکی دستیاران ،دستیاران مهم‌ترین مزیت ،دیدگاه دستیاران و استادان روانپزشکی ،مهارت‌های دستیار روانپزشکی ،آزمون دانش‌نامه شفاهی ،دستیار سبب کاهش اضطراب دستیار ،استادان و دستیاران ،برگزاری آزمون در همة ایستگاه‌ها

هدف: آزمون ساختاریافته عینی- بالینی (OSCE) روانپزشکی در مرداد ماه سال 1383 نخستین بار در ایران در مقطع تخصصی به‌صورت‌ آزمایشی برگزار گردید. هدف پژوهش حاضر ارزیابی کیفی دیدگاه‌های دستیاران و استادان شرکت‌کننده در این آزمون برای آگاهی از مزیت‌ها و نارسایی‌ها، مشکلات و پیشنهادهای دستیاران و استادان در این زمینه می‌باشد. روش: این بررسی از نوع کیفی و به روش بحث گروهی متمرکز استادان و دستیاران شرکت‌کننده در این آزمون در روز برگزاری آزمون انجام شده است. در این بررسی دو جلسه بحث گروهی با حضور 10- 8 نفر در هر گروه برگزار گردید. یافته‌ها: استادان و دستیاران مهم‌ترین مزیت OSCE را عادلانه‌بودن آن دانسته‌اند. مهم‌ترین نارسایی آن از دیدگاه دستیاران مصنوعی‌بودن فضای ایستگاه و برقرار نشدن ارتباط مناسب با بیمار غیرواقعی بوده است. استادان به هزینه و زمان زیادی که OSCE نیاز دارد، اشاره نمودند. مهم‌ترین پیشنهاد دستیاران و استادان جهت بهبود OSCE، آموزش بیشتر بیماران استانداردشده و به‌کار بردن فیلم‌های از پیش تهیه‌شده از بیماران واقعی در برخی از ایستگاه‌ها بود.نتیجه‌گیری: OSCE روانپزشکی از دیدگاه دستیاران و استادان بر شیوه آزمون رایج روانپزشکی دستیاری برتری چشم‌گیر دارد. ولی برگزاری موفق OSCE در سال‌های آینده نیاز به از میان برداشتن مشکلات یادشده از جمله آموزش بیشتر بیماران استانداردشده و استفاده از سایر پیشنهادهای دستیاران و استادان دارد.

خلاصه ماشینی:

"OSCE روانپزشکی نخستین بار در ایران به‌صورت آزمایشی در مرداد ماه سال 1383 برگزار گردید و از آن‌جا که بررسی دیدگاه‌های استادان (به عنوان ارزیاب) و دستیاران نقش بسیار مهمی در از میان برداشتن نارسایی‌ها و هرچه بهترشدن OSCE روانپزشکی دارد، پژوهشی برای ارزیابی نظرهای این دو دسته انجام شد. 1- Objective Structured Clinical Examination2- Ronald Harden 3- Glesson4- long case traditional oral examination 5- individual patient assessment6- standardized patient 7- Barrows8- Abrahamson 9- Hodges10- Hanson 11- McNaughton12- Regehr 13- Robb14- Rothman 15- Reznick16- Blackmore 17- Cohen18- Lofchy 19- checklist20- dry run به همین ترتیب یک جلسه بحث گروهی نیز با حضور ارزیاب‌ها پس از پایان‌یافتن کل آزمون برگزار گردید. وجود ایستگاه‌های مختلف نیز یکی دیگر از مزیت‌های OSCE از دید دستیاران بود زیرا جنبه‌های گوناگون مهارت دستیاران ارزیابی می‌شد و هم‌چنین اضطراب آنها کاهش می‌یافت. بحث هنگامی‌که مزایای OSCE را مورد بررسی قرار می‌دهیم پررنگ‌ترین نکته‌ای که بیشتر از همه جلب نظر می‌کند عادلانه‌بودن و کاهش نقش شانس است؛ نکته‌ای که هم استادان (به‌عنوان ارزیاب) و هم دستیاران در مورد آن توافق داشند، به‌شکلی که همة دستیاران به برگزاری آزمون به شیوه OSCE علاقمند بودند. عادلانه‌بودن OSCE شامل جنبه‌هایی مانند عدم تأثیر نظرات شخصی استادان (به‌عنوان ارزیاب) روی یک دستیار معین، یکسان بودن ایستگاه‌ها برای همة استادان، و نیز بررسی جنبه‌های گوناگون مهارت دستیاران می‌شود. هرچند برقراری ارتباط مناسب با بیمار به‌عنوان یک فرد نیز بخشی از مهارت‌های دستیار روانپزشکی می‌باشد، نمایش فیلم از بیمار واقعی در یکی از ایستگاه‌ها به‌عنوان بخشی از کل امتیاز آزمون نیز از راه‌حل‌های کمک‌کننده دیگری است که توسط استادان و دستیاران مطرح گردید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.