Skip to main content
فهرست مقالات

پایایی و روایی نخستین آزمون ساختار یافته عینی - بالینی (Osce) روانپزشکی در ایران

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت بهداشت) (8 صفحه - از 17 تا 24)

کلیدواژه ها : پایایی ،روایی ،روانپزشکی ،بالینی (OSCE) ،آزمون ساختاریافته عینی ،آزمون ساختاریافته عینی- بالینی (OSCE)

کلید واژه های ماشینی : OSCE ،پایایی ،روانپزشکی ،پزشکی ،آزمون ،دستیار ،نمره ،ارزیابی ،نمره شفاهی آزمون دانش‌نامه ضریب‌همبستگی ،روایی ،بیمار ،همبستگی ،دانش‌نامه ،بررسی همبستگی نمره‌های OSCE ،بالینی ،میان استادان روانپزشکی کشور ،استادان ،ضریب‌همبستگی ،سطح‌معنی‌داری ،ضریب همبستگی ،نمرات OSCE ،نمرات OSCE دستیاران ،آزمون OSCE روانپزشکی ،مهارت‌های ،هدف بررسی پایایی ،نمره کتبی آزمون دانش‌نامه ضریب‌همبستگی ،چک‌لیست ،بررسی پایایی ،شفاهی ،پایایی آزمون شفاهی

هدف: این پژوهش با هدف بررسی پایایی و روایی آزمون ساختاریافته عینی- بالینی (OSCE) در حوزه روانپزشکی و در میان دستیاران انجام شده است.روش: پس از بررسی‌ و بحث‌های فراوان میان استادان روانپزشکی کشور، نه ایستگاه 12 دقیقه‌ای طراحی گردید. در هر ایستگاه دو ارزیاب ممتحن جداگانه به تکمیل چک‌لیست‌های (برگ‌آزمون‌های) از پیش طراحی شده ‌پرداختند. در هشت ایستگاه از بیمار استانداردشده استفاده شد. روایی ظاهری و محتوایی، روایی ساختاری، روایی هم‌زمان و پایایی بین دو ارزیاب، ثبات درونی و پایایی بین ایستگاه‌ها بررسی شد. یافته‌ها: روایی ظاهری و محتوایی آزمون پس از برگزاری جلساتی با حضور استادان و دبیر دانش‌نامه تخصصی کشور و استخراج کلیه هدف‌های عملی و به بحث گذاشتن آن در نشست‌های گوناگون به‌دست آمد. روایی ساختاری با مقایسه نمرات OSCE دستیاران با نمره‌های استادان مستقیم ایشان و روایی هم‌زمان با بررسی همبستگی نمره‌های OSCE با آزمون دانش‌نامه کتبی، شفاهی، ارتقا و ورودی به رشته روانپزشکی بررسی گردید، که نشان‌دهنده روایی مناسب این آزمون بود. بررسی پایایی آزمون نیز به‌کمک پایایی بین دو ارزیاب، ثبات درونی و پایایی بین ایستگاه‌ها نشان داد که این آزمون از پایایی مناسب برخوردار است.نتیجه‌گیری: نخستین آزمون OSCE روانپزشکی دارای پایایی و روایی چشم‌گیری بود.

خلاصه ماشینی:

"یک دقیقه پیش از پایان وقت در هر ایستگاه یک زنگ کوتاه نواخته می‌شد که به دستیار گوشزد می‌کرد که زمان رو به پایان است و پس از آن با شنیدن صدای زنگ پیوسته، دستیار ایستگاه را به قصد ایستگاه بعدی 1- Objective Structured Clinical Examination 2- Harden 3- Gleeson4- National Board of Medical Examination 5- Leichner 6- Sisler7- Harper 8- standardized patient9- simulated patient 10- Barrows 11- Abrahamson 12- Hodges 13- Regehr 14- Hanson 15- Turnbull 16- Cohen 17- McNaughtan جدول 1- مهارت‌های ارزیابی‌شده در ایستگاه‌های مختلف OSCE روانپزشکی شماره ایستگاه مهارت مورد ارزیابی ۱ مصاحبه و برقراری ارتباط و جهت‌دهی مصاحبه متناسب با زمان (در مواجهه با بیمار مرد مبتلا به افسردگی اساسی) ۲ معاینه وضعیت روانی1 (MSE) به‌خصوص مشکلات ادراکی در زن مبتلا به اسکیزوفرنیا ۳ ارزیابی مشکلات شناخت و سوگیری با استفاده از2 (MMSE) در مرد مشکوک به دمانس ۴ توانایی تشخیص تظاهر به جنون در مرد مجرم ۵ توانایی ارزیابی و مدیریت درمان بیمارکنترل شده مبتلا به اختلال دوقطبی نوع دو ۶ مشاهده و مصاحبه با خانواده بیمار مبتلا به اسکیزوفرنیا ۷ ارزیابی و اداره رفتارهای کلامی و غیرکلامی بیمار با شخصیت مرزی ۸ معاینه وضعیت روانی بیمار مبتلا به اختلال وسواسی- اجباری ۹ طبقه‌بندی و فرمولاسیون مکتوب بیمار ایستگاه هشت 1- Mental Status Examination; 2- Mini-Mental State Examination ترک می‌نمود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.