چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی تأثیر آموزش علایم و عوارض یائسگی به همسران زنان یائسه بر میزان افسردگی و اضطراب زنان در دوران یائسگی انجام شده است. روش: در این کارآزمایی بالینی 102 زن 60-45 ساله بهتصادف در دو گروه آزمون و گواه جای داده شدند. در ابتدا، هر دو گروه پرسشنامه ویژگیهای فردی، مقیاس افسردگی بک و مقیاس اضطراب اشپیلبرگر را تکمیل نمودند و سپس همسران افراد گروه آزمون در جلسات آموزش چهره به چهره درباره نشانهها و عوارض یائسگی شرکت کردند. یک ماه بعد دوباره همه آزمودنیها مقیاسهای افسردگی بک و اضطراب اشپیلبرگر را تکمیل نمودند. یافتهها: میانگین نمره افسردگی و اضطراب آزمودنیها پیش از مداخله در دو گروه تفاوت آماری معنیدار نداشت. میانگین نمره افسردگی گروه آزمون پس از مداخله کمتر از گروه گواه بود و دو گروه از این نظر تفاوت آماری معنیداری داشتند (05/0p< ). همچنین بررسی نمره اضطراب یکماه پس از آموزش نشان داد که میانگین نمره اضطراب نیز در گروه آزمون بهطور معنیداری کمتر از گروه گواه بوده است (001/0p< ).نتیجهگیری: آموزش علایم و عوارض یائسگی به همسران میتواند تأثیر چشمگیری بر کاهش میزان افسردگی و اضطراب دوران یائسگی داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
"از آنجا که آموزش باعث افزایش آگاهی و رفتار بهداشتی مناسب خواهد شد و نظر به اینکه آگاهی همسران میتواند نقش مهمیدر سلامت روانی زنان داشته باشد، در پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش نشانهها و عوارض یائسگی به همسران بر میزان اضطراب و افسردگی زنان یائسه مورد توجه قرار گرفته است.
مقایسه میانگین نمره اضطراب یک ماه پس از اجرای برنامه آموزشی نشان داد که این میزان در گروه آزمون (میانگین 22/72، انحراف معیار 13/15) کمتر از گروه گواه (میانگین 55/82، انحراف معیار 51/14) است و دو گروه از این نظر تفاوت آماری معنیدار دارند (001/0p<، 97=df، 42/3- =t).
مقایسه میانگین نمره افسردگی یکماه پس از اجرای برنامه آموزشی نشان داد که این میزان در گروه آزمون (میانگین 4/9، انحراف معیار 99/4) کمتر از گروه گواه (میانگین 9/12، انحراف معیار 34/7) است و آزمون t دو گروه را از این نظر دارای تفاوت آماری معنیدار نشان داد (05/0p<، 99=df،250/2- =t).
همچنین آزمون t نشان داد که دو گروه از نظر میانگین تفاوت نمره افسردگی یک ماه پیش از اجرای برنامه آموزشی و یکماه پس از آن تفاوت آماری معنیدار دارند (01/0p<، 99=df،421/8- = t).
بحث بررسی حاضر نشان داد که دو گروه همسران زنان یائسه آموزشدیده و آموزشندیده، از نظر میزان افسردگی و اضطراب یکماه پس از اجرای برنامه آموزشی دارای تفاوت آماری معنیدار هستند.
میانگین نمرات افسردگی و اضطراب در گروه آزمون نسبت به گروه گواه کمتر بود و این امر بیانگر تأثیر مثبت افزایش آگاهی همسران و اجرای برنامههای آموزشی در زمینه یائسگی بر سلامت روانی زنان یائسه است."