Skip to main content
فهرست مقالات

اخلاق و عرفان اسلامی

نویسنده:

(4 صفحه - از 4 تا 7)

کلید واژه های ماشینی : خدا ،قرب ،انسان ،کمال ،قرب به خدا ،روایت ،روح ،تکامل ،پیامبر اکرم ،قرب الهی ،جسمانی ،واجب ،مکانی ،تدبیر ،حرکت ،روح انسان ،حرکت تکاملی فطری انسان ،آثار قرب به خدا ،قدرت ،آثار ،آثار قرب ،کسانی ،راه قرب الهی ،انسان به قرب الهی ،قرب خدا ،کار ،زمان ،قرب به خدا پیدا ،قرب زمانی و مکانی ،قرب به خدا حاصل

خلاصه ماشینی:

"چگونگی تحقق مرتبه کمال وجودی چگونه این مرتبه کمال وجودی برای انسان حاصل، و وجود انسان کامل‌تر می‌شود و نیز چگونه این آثار در او تحقق پیدا می‌کند؟ در قسمت قبل به اجمال بیان گردید تعبیری که انبیا، بخصوص قرآن کریم، در این زمینه دارند این است که، انسان به قرب الهی نایل شود. اما آیا معنای این‌که انسان به خدا نزدیک است، می‌تواند یکی از این معانی باشد؟ روشن است که این هر دو معنا درباره قرب الهی غلط است؛ زیرا خدای متعال هیچ نسبت زمانی و یا مکانی با هیچ کس ندارد. ولی نزدیکی تدریجی به خدا، به وسیله نوافل حاصل می‌شود: «و انه لیتقرب الی بالنافلة»؛ یعنی آدمی طبعا پس از انجام واجبات خود، هر قدر بیش‌تر اهتمام به عبادات مستحبی داشته باشد، تدریجا به خدا نزدیک‌تر می‌شود. اما انجام مستحبات، چگونه موجب قرب به خدا می‌شود و این نزدیکی به کجا می‌انجامد و آثار آن چیست؟ تعبیر عجیبی در این روایت به کار رفته است که بزرگان در تفسیر آن به زحمت افتاده‌اند، می‌فرماید: آن‌قدر بنده به من نزدیک می‌شود که من می‌شوم گوش او؛ همان گوشی که با آن می‌شنود. این‌که خدا گوش و چشم و دست انسان می‌شود، یعنی چه؟ تفاسیر بسیار مختلفی در ذیل این عبارت بیان شده است. معنای واقعی قرب اما آیا قرب صرفا به این معناست که کسی نزد دیگری و در نزدیک و جوار او قرار دارد، یا نه واقعا روح او تعالی پیدا کرده، به موقعیت و مقامی رسیده وبه گونه‌ای رابطه برقرار کرده که می‌گویند پهلوی خداست؟ قرآن در مورد همسر فرعون می‌فرماید: «ضرب الله مثلا للذین آمنوا امرأة فرعون."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.