خلاصه ماشینی:
"باید تأکید کرد که «رویکرد هدیه» ارائهکننده شیوه است، نه برنامه آموزشی، اما چون این شیوه میتواند با مطالب گزینش شده از ادیان گوناگون مورد استفاده قرار گیرد، به طور خاص برای استفاده در بافتی کثرتگرایانه اختصاص یافته است.
اما اگر کسی در کل موقعیت اطراف بگردد، همانگونه که در رویکرد «هدیه» انجام شد، و با تأثیر مطالعات دینی به عنوان محرک پاسخ کودک آغاز کند، موقعیتی خواهیم داشت که در آن پیشرفت شخصی، اجتماعی و اخلاقی کودک صرف یک روش در راه فهم دین نبوده، بلکه قسمتی از کارکرد منطقی موضوع است که همراه با دیگر موضوعات برنامه درسی نقش خود را ایفا میکند.
البته درک اینکه دین چگونه میتواند در رشد انسان نقش داشته باشد، بدون شک جنبهای از فهم دین است، اما رویکرد «هدیه» آشکارا سودمند است؛ چرا که رویکرد پدیدارشناسانه تا آنجا که در تلاش برای تداعی تجربه زندگی کودکان است، به مشاهده فهم دین به این عنوان که در خود دارای هدفی است، گرایش دارد.
این اغراق در زمینه این تأمل گریمیت است که او ویژگی مشخص در روش رویکرد «هدیه» به کودک را در این میبیند که نه تنها رویکرد سودمندتری به دین و رویکرد تربیتیتری به طبیعت تربیت دینی دارد، بلکه بر وساطت وظیفه معلم به عنوان مفسر نیز اصرار دارد.
متن آلمانی با خلاصه انگلیسی تحت عنوان «چگونه میتوان از طریق تربیت دینی کودکان را به ارزشهای دیگر ادیان حساس کرد» با چاپ قریبالوقوع صورت جلسات کنفرانس، که توسط جانز لانمان (Johannes Lahnemann) ویرایش شده است ارائه میشود."