Skip to main content
فهرست مقالات

تحریف ناپذیری قرآن از دیدگاه علامه شعرانی

نویسنده:

(30 صفحه - از 5 تا 34)

کلیدواژه ها : تحریف قرآن ،تحریف ناپذیری قرآن ،ادله تحریف ناپذیری قرآن ،شبهات قائلان به تحریف قرآن

کلید واژه های ماشینی : قرآن ،تحریف ،مصحف ،تحریف قرآن ،تواتر ،پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،قرائت ،تحریف ناپذیری قرآن ،کتاب ،علامه شعرانی ،احادیث ،شبهه ،مصحف علی علیه‌السلام ،عثمان ،روایات ،نقل ،تواتر قرآن ،آیات قرآن ،متواتر ،تفسیر ،جمع ،علامه شعرانی در حواشی ،زمان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،مصحف زمان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،جمع قرآن در زمان عثمان ،دیدگاه علامه شعرانی ،اخبار ،زمان پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،جمع قرآن

علامه شعرانی در حواشی و تعلیقاتی که بر شماری از کتابها نوشته‌اند، درباره علوم قرآن، از جمله تحریف ناپذیری قرآن نکاتی ارجمند را بیان کرده‌اند. وی تحریف قرآن به معنای جابه‌جایی یا تغییر و یا زیادت و نقصان پاره‌ای از کلمات یا آیات قرآن را به این دلایل مردود می‌شمارد: تواتر قرآن، تواتر قرائات، وجوب متابعت از رسم‌الخط مصحف عثمانی، مشخص بودن سوره‌ها در زمان رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و... و یکایک ادله قائلان به تحریف را مانند آنچه در فصل‌الخطاب آمده‌است، رد می‌کند. در مقاله حاضر شرح این مطالب آمده‌است.

خلاصه ماشینی:

"مشخص بودن سوره‌ها در زمان رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله شاید مهم‌ترین دلیلی که مرحوم شعرانی در نفی تحریف یاد کرده‌اند، این است که تمامی آیات و سوره‌های قرآن در زمان حیات پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله تدوین گردید و هر سوره با نام کامل و مشخصات خاص خود در زمان آن حضرت معروف و شناخته شده و در بین مسلمانان رایج و مرسوم بوده است؛ به گونه‌ای که وقتی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله مثلا می‌فرمود: هرکس سوره بقره را بخواند، پاداش او چنین و چنان خواهد بود و یا اگر سوره توحید را بخواند، چه اندازه اجر و مزد خواهد داشت و... ایشان در پاسخ به میرزای نوری در حواشی فصل الخطاب در این زمینه چنین مرقوم فرموده‌اند: تردیدی نیست که خود آن سوره‌ها در زمان رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله گردآوری [شد] و به نامهای خودش [ان] مرسوم گردیده بود؛ به گونه‌ای که چون یکی از آنان می‌گفت، سوره هود یا سوره یوسف یا سوره طه، شنوندگان متوجه می‌شوند چه سوره‌ای را اراده کرده و پس از آن که سوره نوشته شد و معروف بود، [حتی با فرض [نبودن این ترتیب بین سوره‌ها در یک مصحف، زیانی ندارد؛ چون به طور کلی می‌گوییم: همه این احادیثی که روایت شده، نه برکاسته شدن از قرآن دلالت دارد و نه بر متواتر نبودن قرآن موجود؛ بلکه آوردن سه حدیث ضعیفی که ضعفش آشکار است ـ و ما در جلوتر بیان داشتیم ـ در برابر معلوم، ارزش و اعتباری ندارد(43)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.