چکیده:
«تفسیر موضوعی قرآن» شیوهای تفسیری است که در آن برای به دست آوردن نظر قرآن در باب موضوعی از موضوعهای
قرآنی، تمام آیات گرد آوری و بررسی میشود. این روش متفاوت از تفسیر قرآن به قرآن است که در آن برای رفع ابهام از
یک آیه، از آیات هم مضمون استفاده میشود. از برخی احادیث استفاده میشود که اهلبیت علیهمالسلام قرآن را به روش موضوعی
تفسیر فرمودهاند.
خلاصه ماشینی:
"إلا من أکره و قلبه مطمئن بالاءیمان و لکن من شرح بالکفر صدرا" (نحل: 106)؛ هرکس پس از ایمان آوردن خود به خدا کفر ورزد [عذابی سخت خواهد داشت] مگر آن کس که مجبور شده و[لی[ قلبش به ایمان اطمینان دارد، لیکن هر که سینهاش به کفر گشاده گردد خشم خدا بر آنان است و برایشان عذابی بزرگ خواهد بود و نیز میفرماید: "ألا بذکرالله تطمئن القلوب" (رعد: 28)؛ آگاه باش که با یاد خدا دلها آرامش مییابد، و قرآن میگوید: "یا أیها الرسول لا یحزنک الذین یسارعون فی الکفر من الذین قالوا آمنا بأفواههم ولم تؤمن قلوبهم" (مائده: 41)؛ ای پیامبر، کسانی که در کفر شتاب میورزند تو را غمگین نسازند [چه] از آنانکه با زبان خود گفتند ایمان آوردیم و حال آنکه دلهایشان ایمان نیاورده بود، و میفرماید: "إن تبدوا ما فی أنفسکم أو تخفوه یحاسبکم به الله فیغفر لمن یشاء و یعذب من یشاء" (بقره: 284)؛ و اگر آنچه در دلهای خود دارید، آشکار یا پنهان کنید، خداوند شما را به آن محاسبه میکند؛ آنگاه هر که را بخواهد میبخشد و هر که را بخواهد عذاب میکند.
» (17) امام علیهالسلام در پایان برای دست، پا و صورت نیز ایمانی ویژه همراه با آیات آن ذکر کردند، سپس نتیجه گرفتند که هر کس تمام این اموری که خداوند واجب کرده، انجام دهد با ایمان کامل پروردگار خویش را [در هنگام مرگ [ملاقات خواهد کرد و اهل بهشت است و کسی که نسبت به برخی از آنها خیانت ورزد و یا از اوامر الهی سرپیچی کند، با ایمان ناقص از دنیا میرود."