Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی جامعه شناختی رسانه های جمعی

نویسنده:

مترجم:

ISC (7 صفحه - از 63 تا 69)

کلید واژه های ماشینی : روزنامه‌ها، اطلاعات، رسانه‌های گروهی، اجتماعی، اعتصاب، تلویزیون، جامعه، جنایت، مالکان، کنترل تولید رسانه‌های گروهی

خلاصه ماشینی:

"رسانه‌های گروهی به عنوان [عواملی [که برخوردار از تأثیر سریع بر روی افراد هستند، تلقی نمی‌شوند، بلکه [به عکس] آن‌ها دارای تأثیری بسیار کند بوده، فضای حاکم بر افکار عمومی و انتظارات مربوط به جامعه را افزایش می‌دهند. اساسا [در این مورد] دو رویکرد وجود دارد: دیدگاه کثرتگرا که رسانه گروهی را به مثابه مجری یک نقش ضروری در منعکس کردن طیف گسترده دیدگاه‌های سیاسی و اجتماعی می‌بیند؛ و رویکرد دوم دیدگاهی است که از مارکسیسم اقتباس شده و معتقد است رسانه‌های گروهی دیدگاه‌های صرفا اندکی از افراد قدرتمند را منعکس می‌کنند و دیدگاه‌های انتقادی جامعه در آن فرو خورده می‌شوند. دیدگاه کثرتگر اعتقاد این دیدگاه بر آن است که رسانه‌های گروهی غیر از آن‌که کنترل اجتماعی را در جهت منافع همه افراد ارتقا می‌بخشند، در جایی که افکار متفاوتند، آزادی بیان در موضوعات سیاسی ـ اجتماعی را نیز مطرح می‌کنند. رسانه‌های گروهی نه تنها این کارکرد را بر عهده دارند، بلکه به عنوان مراقب نیز عمل می‌کنند؛ سیاستمداران و قدرتمندانی را که به منافع افراد عادی جامعه اهمیت نمی‌دهند، مورد انتقاد قرار می‌دهند. اعتصابات و رسانه‌های گروهی درباره یک اعتصاب اطلاعات اساسی این مورد اعتصاب از مدیریت ـ معمولا در محل اتاق پخش دریافت می‌شود، در حالی‌که نظرها و اتفاقات به خودی خود از کارگران ـ معمولا بیرون از گذرگاه‌های کارخانه، حتی زمانی که آن‌ها برای اعتصاب از سوی برخی دیگر از کارگران مراقبت نمی‌شوند، مورد جست‌وجو و مطالبه قرار می‌گیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.