Skip to main content
فهرست مقالات

منبر؛ نقش ارتباطات و عوامل اجتماعی مؤثر بر تبلیغ چهره به چهره

نویسنده:

ISC (8 صفحه - از 70 تا 77)

کلید واژه های ماشینی : ارتباطات، نقش ارتباطات و عوامل اجتماعی، پیام، تبلیغ، ارتباط، اجتماعی، اطلاعات، اسلام، فرستنده، پیامبر

خلاصه ماشینی:

"از این‌رو، برای تحقق هدف مذکور، به نظر می‌رسد همان‌گونه که کیفیت تبلیغ بر اصول تخصصی و برنامه‌ریزی و شناخت نیازها استوار نبوده و امروزه مسؤولان امر تبلیغ به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی، با ایجاد رشته‌های تخصصی تبلیغ و آموزش مبلغان در دوره‌های نسبتا طولانی در پی اصلاح و بهینه‌سازی آن هستند، شیوه‌های معمول تبلیغ که تنها برای برهه‌ای از زمان کافی می‌باشند، امروز با توجه به دگرگونی و تحولاتی که جهان را فرا گرفته و نیازهای جدیدی برای مخاطبان ایجاد شده، باید به لحاظ اجتماعی و جامعه‌شناختی مورد بررسی قرار گیرند و چنین نیست که این شیوه‌ها برای تمامی زمان‌ها و مکان‌ها مورد استفاده یکسان باشند. د. آسیب‌شناسی منبر این ابزار و شیوه ابلاغ که تاکنون در میان مبلغان دین معمول بوده و به عنوان شیوه ابلاغ پیام دین از اعتبار بالایی نیز برخوردار است، با وجود تغییر شرایط و نگرش‌ها و سطح دانش افراد و همچنین به وجود آمدن شیوه‌های جدید و بر اساس تجربیات شخصی و شواهد موجود، به نظر می‌رسد امروزه کارایی مورد انتظار را ندارد. بنابراین، آنچه دغدغه اصلی است و این مقاله در پی پاسخ‌گویی به آن می‌باشد این‌که منبر به عنوان یک شیوه ابلاغ پیام دین، که از گذشته معمول بوده، در کدام شرایط اجتماعی، کارایی مناسب و لازم برای ابلاغ پیام دین دارد. 6. گیرنده معمولا دریافت و درک پیام را به شکلی که برای فرستنده آشکار شود به وی اطلاع می‌دهد، که ممکن است گفتاری یا غیرگفتاری باشد، این عمل «بازخورد» (18) نامیده می‌شود. بنابراین، ارتباط مؤثر زمانی رخ می‌دهد که نوعی تغییرات قابل مشاهده در مخاطب داشته باشد، و زمانی کامل است که معنا و مفهومی که در ذهن فرستنده است و قصد ارسال آن را دارد، با آنچه گیرنده از آن دریافت می‌کند و از خود نشان می‌دهد، یکی باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.