Skip to main content
فهرست مقالات

اخلاق و عرفان اسلامی

نویسنده:

(4 صفحه - از 4 تا 7)

کلید واژه های ماشینی : انسان ،غفلت ،یاد خدا ،سقوط ،تکامل ،نفس ،معرفت ،ذکر ،روح ،نماز ،شیطان ،لفظی ،معرفت نفس ،معنا ،نور ،تکامل انسان ،فایده‌ای ،گناه ،روح انسان تکامل پیدا ،آدم ،منشأ سقوط انسان ،حالت ،مراتب یاد و توجه خدا ،معرفت خدا ،توجه ،سقوط انسان و مانع ترقی ،غافل ،معرفت نفس و مراتبی ،یاد خدا غافل ،فایده یاد خدا

خلاصه ماشینی:

"ولی توجه به نفس در پرداختن به خود، تنها این نیست؛ شاید بتوان گفت: این معنای ظاهری آیه است، اما اگر دقت شود مطالب عمیق‌تری از آن استفاده می‌شود که ـ همان‌گونه که عرض کردم ـ در تفسیرالمیزان به بعضی از آن‌ها توجه شده است. » (2) ما این را به صورت یک مطلب تعبدی می‌پذیریم؛ چون در روایات زیادی هم از پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و هم از امیرالمؤمنین علیه‌السلام نقل شده است و توجیهاتی هم برای آن مطلب ذکر می‌کنیم که اگر کسی معرفت حقیقی به روح خودش پیدا کند ـ که نفس ما همان روح ماست و بدن به منزله لباسی است برای انسان ـ و حقیقت نفسش را مشاهده کند، خواهد دید که «من عرف نفسه فقد عرف ربه»، نه این‌که هرکس خود را بشناسد راهی برای معرفت خدا یافته است؛ کسی که خود را شناخت حقیقتا خدا را شناخت. البته برای مثل بنده‌ای که مبتلا به گناه باشم و حریف نفس و شیطان نمی‌شوم، یکی از بهترین راه‌ها همین است که تمرین کنم و توجه داشته باشم که خدا حاضر و ناظر است، ولی فایده‌اش تنها همین نیست، فواید بسیار بالاتری دارد. همین که آدم خودش را بیابد که من هم چیزی هستم، همه توجهش به این طرف و آن طرف نباشد، توجه کند که چه عیب‌هایی دارد ـ به جای این‌که به عیب‌جویی دیگران بپردازد ـ به مراتب وجود خودش متوجه باشد، از مرتبه مادی به مرتبه مثالی و صورت، بعد به مرتبه روح مجرد و تمرکز در روح خود با آن شهود و مراتب عالیه معرفت می‌رسد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.