Skip to main content
فهرست مقالات

معنا و مبنای خاتمیت از منظر روشنفکران

نویسنده:

ISC (9 صفحه - از 39 تا 47)

کلید واژه های ماشینی : خاتمیت، دین، عقل، وحی، نبوت، پیامبر، سروش، معنا، بسط تجربه نبوی، ختم نبوت

خلاصه ماشینی:

"(49) آری مردمان عصر ظهور دین اسلام به چنان آمادگی رسیده بودند که هم توانایی دریافت برنامه جامع و کلی برای سعادت انسان را یافته بودند و هم بر حفظ کتاب و مواریث علمی و معنوی خویش قادر و توانا بودند (50) اما این بدان معنا نیست که همه مردم پس از دین خاتم به درجه‌ای از معرفت می‌رسند که می‌توانند تمام حقیقت دین را آن‌گونه که باید دریافت و ادراک کنند و آموزه‌ها و آموزش‌های دینی چنان فراگیر و عمومی می‌گردد که مردم خود بدون نیاز به دین و بی آنکه حتی خود بدانند، به تعالیم انبیا برسند و از دین مستغنی گردند. حال با این تلقی چگونه می‌توان در رویکردی متناقض بر طراوت تجربه‌های دینی در عصر خاتمیت و تکرار و تجدید تجربه پیامبرانه و احیا و تکامل دین از این رهگذر تکیه و تأکید نمود؟ البته آقای سروش حتی این تجربه‌ها را نیز ناممکن تلقی کرده است: «حصول تجربه‌های دینی پیامبرانه اصلا ناممکن شده است و خاک تاریخ دیگر پیامبر پرور نیست. نزاع اساسی ما با آقای شبستری و دیگر روشنفکران در این است که ما دین را در راستای سعادت دنیوی و اخروی بشر کامل و جامع می‌دانیم و معتقدیم دین در این زمینه از هیچ چیزی فروگذار نکرده است، اما ایشان برای دین حتی در زمینه کمال انسانی نقشی بهتر از سایر مکاتب غیر الهی قایل نیست: «برای رسیدن به انسانیت متعالی، منابع مختلفی می‌تواند وجود داشته باشد؛ یعنی لزوما فقط نمی‌توان از منبع دین تغذیه کرد، بلکه ممکن است عرفان‌های خاصی نظیر عرفان سرخپوستی، عرفان بودایی، اگزیستانسیالیسم و..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.