Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل زیرساخت های نظری جنبش نرم افزاری

مصاحبه شونده:

ISC (6 صفحه - از 37 تا 42)

کلید واژه های ماشینی : فلسفه، معرفت، اسلامی، حجت‌الاسلام غرویان، دین، جنبش نرم‌افزاری، انسان، فلسفه اسلامی، فکر، تحلیل بنده از جنبش نرم‌افزاری، طبیعت، تحلیل، تمدن، فقه، غرب، ایده، اجتماعی، فلسفه جدید، نگاه، حرکت، نظریه‌پردازی، جنبش نرم‌افزاری برآیندی فکری، کاربردی، بحث جنبش نرم‌افزاری، کار، آغاز جنبش نرم‌افزاری، تمدن غربی، ارتباط، زمان، علوم اجتماعی

خلاصه ماشینی: "حجت‌الاسلام غرویان: ایرادی که بنده به فلسفه اسلامی دارم عمدتا این است که فلسفه ما گرچه فی‌الجمله مبانی، اصول، پایه‌ها و منطقش استوار و درست است، اما اشکالش عدم کاربردی بودن آن است؛ بسیار تجریدی و انتزاعی و بریده از عالم طبیعت و زندگی انسان‌ها و رفتار آن‌هاست. در این صورت، آیا می‌توانیم فلسفه موجود را کاربردی کنیم یا باید به تأسیس فلسفه‌ای کاربردی بپردازیم؟ نظر شما در این‌باره چیست؟ حجت‌الاسلام غرویان: بنده معتقدم گاهی تأسیس از تعمیر راحت‌تر است. معرفت: آیا اطلاق فلسفه صدرایی و فلسفه اصالت ماهیت به فلسفه اسلام اساسا درست است؟ حجت‌الاسلام غرویان: بنده می‌گویم تا زمان حاضر این فلسفه اسلامی بوده است، اما از این زمان به بعد می‌تواند فلسفه اسلامی نباشد؛ یعنی نه این‌که این فلسفه ضد اسلام است. اجمالا نگاه من این است که ما باید فلسفه جدید و نو اسلامی را از جایی آغاز کنیم که نتایج آن در همه ساحت‌های مختلف زندگی انسان ملموس باشد؛ یعنی نتایج آن با واسطه‌های زیاد به بانکداری، تکنولوژی، هنر، نقاشی، شهرسازی، حکومت، اعتقاد، جامعه‌شناسی، علوم تربیتی، روان‌شناسی و علوم مختلف انسانی برسد. معرفت: اگر به شکل تطبیقی فلسفه غرب را تحلیل کنیم که چگونه ناظر به کارامدی است و فلسفه ما ناکارامد است، آیا علم به این موضوع در آغاز راه تأسیس فلسفه جدید، می‌تواند کمبودهای روشی فلسفه موجود را شناسایی کند؟ آیا بحث‌های تطبیقی اساسا در این زمینه راهگشاست؟ حجت‌الاسلام غرویان: این کار بسیار ضروری است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.